Damfotbollen borde rikta sig till en annan målgrupp

Fler och fler starka klubbar på herrsidan inom fotbollen börjar satsa på sina damverksamheter. Nu gäller det att skapa ett forum för en ny målgrupp – istället för att bygga vidare på något gammalt.

LFC:s Frida Leonhardsen Maanum i duell med Rosengårds Jelena Cankovic.

LFC:s Frida Leonhardsen Maanum i duell med Rosengårds Jelena Cankovic.

Foto: PETTER ARVIDSON/BILDBYRÅN

Krönika2020-11-11 09:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Starka varumärken som Hammarby och AIK tar klivet upp i damallsvenskan. Om Djurgården håller sig kvar är det tre starka klubbar från vår huvudstad som kommer bjuda på heta derbyn i svensk fotbolls finrum även på damsidan. Samtidigt har IFK Norrköping tagit klivet upp till elitettan och kommer säkerligen vilja bli en utmanare på sikt. 

Malmö FF och IFK Göteborg har startat damlag från division 4 och vill snabbt klättra uppåt i seriesystemet. 

Starka damfotbollsföreningar som Rosengård och Linköpings FC kommer nog hålla sig levande i damallsvenskan ett tag till. Genom storsponsorer som till exempel Botrygg kan LFC vara med och konkurrera. När Botrygg nu gick ut med att de tänkt dra in sponsringen till Linköping City och istället utöka den för LFC ser jag ytterligare möjligheter att kunna förbättra marknadsföringen och stärka föreningens positionen inom den lokala idrotten – och kanske även nationellt. 

Utvecklingen är fantastisk och går fort. Men mitt i allt detta är det viktigt att damfotbollen inte går rakt in i herrfotbollens spår. Jag tycker snarare att damerna i första hand ska rikta sig till en annan publik än den som dominerar hos herrarna. De starka varumärkena har ett ypperligt tillfälle att rikta sig till en annan målgrupp. Nu finns möjligheten att skapa en plats för personer som tidigare varit exkluderade inom sportsfären. Jag tänker bland annat på tjejgäng, barnfamiljer och hbtq-personer. På så sätt skulle dessa varumärken nå ut till fler och växa sig starkare. 

 Grabbgängen som vill ta en öl tillsammans för att sedan gå på herrfotboll kan fortsätta med det. Men pappan som vill ta med sin dotter på fotboll och heja fram sin klubb, men kanske känner att stämningen på en herrmatch ibland kan bli för hotfull för ett barn, kan vända sig till damfotbollen. På så sätt utökar man intresset och stärker sitt varumärke snarare än att skapa en konkurrens om samma målgrupp. Detta skulle såklart inte hindra ett tjejgäng från att gå på en herrmatch eller ett grabbgäng att gå på en dammatch. Men en mer riktad marknadsföring tror jag gynnar helheten i längden. 

Här finns det pengar att tjäna om man lägger sina kort rätt. Det är dags att se tjejerna som en tillgång snarare än en kostnad. För så pass långt har faktiskt utvecklingen kommit.