Pengar som klubbarna inte har, pengar som förarna inte får.
När ska det egentligen ta slut?
När ska fokus istället hamna på prestation, på resultat, på det som sporten går ut på? Poäng och omkörningar.
Det är frågan.
Men jag vill påstå att föreningarna helt och hållet har sig själva att skylla. Det är de själva som sitter med facit, det är de själva som sätter ribban och de själva som ska dra i handbromsen.
En viktig del för att klara det på bästa sätt, menar jag, är att ändra lönesystemet helt och hållet. Man måste gå från prestationsbaserad lön till fast lön.
Så som en av Piraternas förare, Greg Hancock, redan har. Men bara han. Ingen annan får den möjligheten.
Varför?
Det undrar jag.
Många av de andra förarna jagar pengar, pengar, pengar. Jag har åtskilliga gånger hört om förare som tjurat ihop för att de blivit bortplockade ur heat under matchens gång eller inte fått möjlighet att tjäna några extra kronor i det sista nomineringsheatet. På det viset skapar man ingen lagkänsla.
Å andra sidan är det inte så konstigt att förarna beter sig så. De har också fakturor att betala, mekaniker att avlöna. Så på ett sätt förstår jag deras reaktion.
Men ändå. Det måste vara så oerhört mycket bättre, för alla, om man införde fasta löner för alla förare.
* Enklare för klubben att budgetera.
* Enklare för föraren att veta vilka investeringar han kan göra.
* Trygghet för lagledarna att toppa bort förare utan att få onda ögat av ekonomiska skäl.
Alltså vinner alla på det.
Det finns de som säger att vissa förare då skulle strunta i att ge allt för sina lag. Att de bara skulle åka dit och hämta pengarna.
Kan så vara, men då är det ju klubbarna själva som har den stora makten att skicka föraren ur laget och kalla in en annan som är villig att vara med på resan.
I dagens läge, med färre förare i varje liga, är det klubbarnas marknad. Att sportens "bad boy" Nicki Pedersen inte fått något kontrakt i år är bara ett bevis på att man inte kan bete sig hur som helst i ett lag.
Med ett eller flera transferfönster under säsongen är det hur enkelt som helst att sparka ut de ovilliga förarna och istället ta in de som deltar i sporten av rätt orsaker, inte för att tjäna pengar.
Förresten mår jag rätt illa av att Indianerna, som styrts av ett gäng inkompetenta personer, fortfarande finns med i elitserien. Ordföranden Dan-Åke Moberg satt där på upptaktsträffen som om inget hänt samtidigt som han varit ytterst ansvarig för att lura förare på miljontals kronor. Han borde skämmas ta mig tusan!
Måste till sist ge en blomma till Masarnas lagledare Stefan Bäckström som på ett befriande sätt förklarade sin ståndpunkt i snacket om att kvotera in fler svenska förare i elitserien.
Han sa:
"Vi ska inte ha någon kvotering i elitserien, vi curlar våra ungdomar nog i det här landet".
Jag kunde inte sagt det bättre själv.