Säsongen började med en jättekrasch men slutade med seger i rally-SM.
Lita på att Andreas Eriksson, 30-åring från Nynäshamn, jublade när han rullade i mål i Köping i lördags eftermiddag. Andraplatsen i finaltävlingen betydde att tog hem den största klassen med en poängs marginal till Mats Thorszelius, Uppsala.
Inför finalen stod striden om guldet i den så kallade WRC-klassen mellan tre förare, Mats Thorszelius, Andreas Eriksson och 21 år unge Tobias Johansson, Ludvika. Seger och guldet skulle vara säkrat.
Det visade sig dock att ingen ur den trion hade med segern i finaltävlingen att göra. Redan från början visade Thomas Rådström, Vännäs, att han är en mycket duktig rallyåkare och håller internationell klass. Problemet för Thomas Rådström är att han inte har något kontrakt och därmed inte får köra i VM-serien.
I SM kom norrlänningen in mer eller mindre på ett bananskal, som mentor åt Tobias Johansson. Båda kör Toyota, Rådström stallets reservbil.
Det verkar dock inte bekymra Thomas Rådström, som nu lyckades vinna sin tredje av tre möjliga tävlingar.
Segermarginalen i går blev dock inte mer än sex sekunder, efter drygt sex mil specialsträckor. Rådström tog sex sträcksegrar av 16, medan Andreas Eriksson var snabbast på fyra.
Andreas Eriksson bärgade guldet tack vare sin andraplats och det var en närmast rörd Andreas som tog emot hyllningarna.
Jag började med att göra en jättekrasch i Svenska rallyt, men som tur är klarade jag ekonomin och lyckades komma tillbaka, jublade Andreas.
Eriksson har under många år varit en av påläggskalvarna inom svensk rallysport. Som junior vann han tre SM-guld och den här säsongen tog han klivet upp i tyngsta klassen. Det slutade med seger direkt.
Så nu är det bara att sikta på nästa säsong. Jag ska behålla min Ford och försöka ta guld nummer två, sade Andreas.
Mästare i övriga klasser blev Stig-Olov Walfridsson, Mitsubishi, MK Ratten Torsby (stora Grupp N), Per-Gunnar Andersson, Renault Clio, Årjängs MK, (lilla Grupp A) och Tobias Lindström, VW, SMK Sundsvall, (lilla Grupp N).