Det var kanske inte ett besked som skakade rallyvärlden, men för nöjesåkaren Rickardsson var första dagens facit, han var 7 minuter och 44 sekunder efter Grönholm, en bedrift.
-- Du ligger ju 30 sekunder före mitt schema för dig, jublade stallkompisen Mattias Eriksson när hörde Rickardssons tid över VM-rallyts maratonsträcka, 44 km vid Granberget.
Speedwaymästaren berättade hur jobbigt det hade varit för skallen att åka så långt efter noter, på träning hade det ju mest blivit småsnuttar.
För eliten är sådant vardagsmat. Grönholm, helt dominant i det svenska rallyt, var åtta sekunder snabbare än någon annan på långfärden över Granberget.
När dagen och första etappen var slut ledde han rallyt med 27 sekunder före Tommi Mäkinen efter en dag på jobbet som varit ovanligt stökig.
Femte sträckan fick strykas, sedan belgaren Francois Duvals Ford brakat ihop och blockerat vägen för startfältet.
Andra sträckan avbröts efter svensken Andreas Erikssons krasch och alla de som startade efter honom fick samma sträcktid.
Arrangörernas problem var dock inget jämfört med de som fransmannen Sebastien Loeb genomled som startnummer ett i sin Citroen.
Fransmannen, som vann Monte Carlorallyt och leder VM, fick agera snöplog.
-- Det fanns inget grepp, det gick inte att bromsa, jag kanade och for. Det är svårt, sa en sorgsen Loeb.
Startnummer 1 var priset han fick betala för att ha vunnit i Monte Carlo. I snövädret i Sverige blev det en bestraffning.
-- Men det fick det vara värt, tyckte Loeb.
I Grupp N leder Stig Olov Walfridsson före Kenneth Bäcklund, båda i Mitsubishi.
Walfridsson gnällde och klagade över bilen hela dagen. Men ingen hann med honom.
Problem förresten -- Tony Rickardsson hade ett bekymmer, ett enda. Ena backspegeln saknades.
-- En privatbilist körde av den för mig, klagade han.