Miljonsatsning på svenska förare

Karlstad2003-02-06 18:38

Svenska bilsportförbundet vill se svenska förare i F1 och tyngsta rally-VM-klassen.

Man tänker satsa miljoner på att nå dit.

Pengarna finns inte än. Inte heller förarna man tänker satsa på.

Men ambitionen är klar.

Om fyra år ska en svensk förare köra F1 och det ska finnas en svensk fabriksförare i rally-VM.

Men inte nog med det - svenskarna ska vara bland de tre bästa i världen också.

Fast först ska näringslivet ta fram alla miljoner som behövs.

Vi behöver 10-30 miljoner kronor per år till en början, sade bilsportförbundets ordförande Håkan Junfors när projektet presenterades i Karlstad på torsdagen, i samband med det svenska VM-rallyt.

Där finns det inte en enda svensk fabriksförare i WRC-klassen.

Finländare däremot är det gott om. Samma gäller för F1.

Det grämer svenska entusiaster och det nya projektet, kallat Swedish Motor Sport Challenge, ska bli räddningen.

Det ska drivas av ett fristående bolag och ha två förbundskaptener, en för racing och en för rally.

Resurserna ska fördelas efter hur lovande deras förare år. Tanken är inte att rally och racing nödvändigtvis ska få exakt lika mycket, säger Junfors.

Enligt förbundet finns det redan nu intresserade företag som vill vara med, men tanken är annars att sponsorjakten, som sköts av ett privat företag, ska starta nu för fördelning någon gång i november.

Lotterier ska också dra in pengar till kommande stjärnförare.

Tänkbara förarkandidater redovisas till våren, sedan sker ett urval i november till några få som man skriver ettårsavtal med för 2004.

Efter det gäller krav på framgång om det ska bli mer pengar 2005.

En säsong i F3000 kostar ungefär nio miljoner kronor, säger Junfors, som exempel på vilka prislappar det handlar om inom motorsporten. Att köra juniorklassen i rally-VM kostar ungefär tre miljoner.

Högre klasser kostar ännu mer.

Grundtanken är att satsningen ska gå med vinst. Förarna får betala tillbaka när framgångarna och de stora inkomsterna kommer.

Det svenska VM-rally har start och mål i Karlstad. Flygfältet i Hagfors är servicecentrum och den egentliga mittpunkten i VM-rallyt.

Första etappen startar fredag morgon, sista etappen går i mål söndag kväll.

Det svenska rallyt är andra deltävlingen i förar-VM och första deltävlingen i märkes-VM. Totalt körs 17 specialsträckor på sammanlagt 386,9 km. Transportsträckorna mäter 1 548,2 km.

Sista specialsträckan startar klockan 14.35 på söndag. Officiell målgång på torget i Karlstad sker 17.05.

Det svenska VM-rallyt har bara vunnits av svenskar och finländare. Carlos Sainz, Spanien, har varit två fyra gånger utan att kunna spräcka den svensk-finska sviten.

Senast en svensk förare vann var 1997 genom Kenneth Eriksson, Subaru.

Första året svenska rallyt kördes var 1950.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!