Det innebär att han bjuder konkurrenterna på nästan en halv minut.
-- Tommi Mäkinen, Carlos Sainz och de andra kör femte specialsträckan i dagsljus. Jag kör sjuttonde bil och när jag kommer till sista sträckan så är dagen slut, säger Thomas till TT.
-- Det kostar en sekund per kilometer att köra i strålkastarljus jämfört med riktigt ljus.
Och eftersom SS 5, en alldeles ny sträcka vid sjöarna Ryssen och Lejen norr om Fredriksberg, är 28 kilometer lång så blir Rådströms handikapp tungt.
Men så är de nya, internationella reglerna.
Först ut från Torget i Karlstad är Monte Carlo-rallyts segrare, det vill säga Tommi Mäkinen, sedan kommer Sebastian Loeb, Citroen, som egentligen var snabbast i Monte Carlo men som bytte däck på ett förbjudet ställe och fick tidsstraff. Efter det kommer de andra som tog VM-poäng och andra som kör om märkes-VM.
Så småningom kommer turen till de som startade i Monte Carlo men som bröt och då med bäst startnummer till den som hann längst innan bilen lade av.
Thomas, som inte ens nådde fram till startlinjen på första specialsträckan, är sist i kön.
Än en gång får han lida för debaclet i Monte.
Problemen första rallydagen i Sverige kommer att fortsätta även de två andra tävlingsdagarna.
Då startar förarna i relation till hur de är placerade, fast i omvänd ordning. Den som ligger femtonde startar först, den som leder tävlingen är femtonde man ut i skogen. Även på dagens slutsträckor.
Där har, när täten kommer, mörkret sänkt sig och sekunderna rusar förbi på stoppuret.
Finns det inget annat att bråka om i det svenska VM-rallyt så kan man alltid börja diskutera startordningen.
Särskilt rättvis är den inte.
När TT mötte Rådström på en vintrig teststräcka under torsdagen, såg han lugn och samlad ut.
-- Så här väl förberedd har jag aldrig varit förr inför Svenska rallyt. Och jag har aldrig varit så involverad i hur bilen ställts in.
En fransk tekniker tittar in till Thomas och vill veta exakt hur många millimeter svensken vill att gaspedalen ska kunna röra sig. Ingen detalj är för liten eller för oväsentlig.
Det är första gången Citroens rallybil kör ett vinterrally. Det finns inget gammalt att jämföra med. Allt är nytt.
Fiaskot i Monte Carlo berodde på materialfel. Kolvbultshärdningen var inte korrekt gjord.
-- Jag hade på känn att något var fel, så jag ringde hem till pappa före start och sa "jag kommer nog hem i morgon". Motorn kändes inte bra. Jag hade kört den två varv på testbanan i Paris dessförinnan. Jag borde nog kört fyra . . .
Då hade kanske motorn rasat där, och inte i Monte Carlo.
Men nu är det Svenska rallyt det gäller. Det är här Thomas ska visa att han var rätt val när Citroen gjorde honom till fabriksförare.
Han har varit bland de sex bästa varje i rallyt år sedan 1994, utom en gång när han bröt. I år är "Rådis" en av segerkandidaterna.