I över 50 år har svenskar och finländare haft ensamrätt på den saken.
Loebs seger var historisk.
-- Jag är inte det minsta förvånad, säger fransmannen Jacky Jung, internationell funktionär på VM-rallyn runt om i världen och dessutom den som gett unge Seb en knuff framåt i rallylivet.
-- Han har enorm talang. Det såg vi direkt när han kom till klubben.
På den tiden var Sébastien Loeb gymnastiktränarens grabb som var bra på bom och barr och som inte hade större motor-sportambitioner än att han trimmade mopeden.
Men så tog Loeb chansen i en fransk rallytalangjakt och det blev första steget på den väg som ledde till söndagens historiska seger i Karlstad.
-- Det fanns en man, Dominique Heintz, som ville hjälpa Seb med bil och han frågade mig vad jag tyckte. Visst, sade jag, satsa på honom, berättar Jung fört TT.
Då kom det svenska inslaget i Sébastien Loebs karriär.
-- Vi tog honom till Sverige för fem år sedan berättar Jacky Jung. Bertil Klarin, tävlingsledare för det svenska rallyt, ställde upp och vi lät Seb gå Anders Kullängs is-skola.
Det gjorde susen. Sébastien Loeb är rent skandinavisk i sin snösäkerhet.
-- Men jag har bara vunnit VM-rallyn på asfalt förr. Därför var det viktigt för mig att vinna här i Sverige, säger Loeb.
-- Jag gillar Svenska rallyt, det är så spännande att köra här.
Behövs fler snörallyn i VM?
-- Visst. Gärna för mig.
Loeb är den nya tidens förare som kör snålt och rent och liksom bara rinner fram längs vägen.
Fransmannen var den ende toppföraren i Svenska rallyt 2004 som klarade sig utan missöden och hemska ögonblick längs vägen.
Förhandsfavoriten Marcus Grönholm hade tekniska problem, världsmästaren Peter Solberg satt i en snödriva och hade dessutom tekniska bekymmer, Markko Märtin, Estland, ledde när han slog sönder et hjul, spanjoren Carlos Sainz åkte av och hade dessutom motorbekymmer.
Det var bara Loeb som gång på gång, efter varje specialsträcka, summerade: "Allt är bra. Inga problem".
Nu leder Loeb VM. Han har vunnit två VM-rallyn av två möjliga.
Grönholm kom inte riktigt överens med sin nya 307 och tror inte det blir ordning på grejerna förrän i Nya Zeeland, årets fjärde rally.
-- Då har vi den nya femväxlade lådan och bör ha fått ordning på diffarna. Bilen blir bra, bara vi får ordning på den.
Saknade Marcus 206:an?
-- Nej, nej. Den är död. Finished. Capito.
Petter Solberg, norrmannen, väntar också på ny bil. Hans tredjeplats i Svenska rallyt var viktig för chansen att försvara VM. Men någon riktig segerkandidat var han aldrig i Värmland.
Daniel Carlsson, Säffle, kom åtta i sin första körning för Peugeots "farmarstall" och tog VM-poäng.
-- Bra. Jag är nöjd och glad bortsett från att jag tappade två minuter i en snövall.