Var Grönholm tävlingens segrare så var Kenneth dess store förlorare.
Hans fasansfulla stund bakom ratten i Skodan när temperaturmätaren plötsligt sköt i höjden på väg in mot näst sista servicen, kunde knäckt vem som helst.
Kylaren var tom. Ingen visste varför, ingen begrep vad som hänt. Det bara rök om fronten.
-- Jag brukar kunna känna lukten när kylarvätskan läcker, sade Kenneth, mitt i röran.
Nu märktes ingenting. Inget, förrän det var för sent.
Äppelboföraren tömde det mineralvatten man hade kvar i bilen i kylaren. Kartläsaren Tina Thörner bidrog med energidryck som såg ut som jordgubbssaft.
Teknikerna stod med händerna på ryggen och trampade otåligt -- reglerna är stenhårda: en förare får inte ta emot hjälp från utomstående utanför serviceområdet.
Så när mineralvattnet och jordgubbssaften rann rakt igenom rusade Kenneth bort till ett dike med lerigt smältvatten, fyllde de små flaskorna och hällde den bruna sörjan i kylaren.
Hade Kenneth gått in i ett hus och kranat vatten eller fått en sexpack lättöl av en åskådare och hällt det i bilen så hade han diskvalificerats.
Inne på serviceplatsen hävde sig sedan hela horden av Skodamekaniker över svenskens bil. Inte visste de riktigt vad de skulle leta efter och sekunderna rusade iväg.
-- Vi bytte allt vi kunde, sade Dietmar Metrich, en av de ansvariga för Kenneths bil.
Den sorsgna blicken i hans ögon berättade det som aldrig kom över hans läppar -- det här håller nog inte.
Det gjorde det heller inte. Kenneht gjorde en av sina bästa körningar på mycket länge, hade ett par VM-poäng som i en liten ask. Och så händer detta...
Bäste svensk i rallyt blev nu Stig Blomqvist, den evige. På femtonde plats, drygt åtta minuter efter. Kenneth var inte den ende svensken med problem. Thomas Rådström, Citroen, hade det inte roligare han.
-- Det i särklass värsta Svenska rallyt jag kört, sade Thomas som visserligen åkte fort på söndagen, men till vilken nytta?
Två avåkningar redan första dagen och sedan diverse annat strul gjorde att Rådström inte ens kom bland de 30 bästa.
Han tävlade inte. Han testade grejor.
-- Det finns mycket kvar att göra med bilen, säger Rådström.
Nu lägger han det Svenska bakom sig. Nästa vecka är det Spanien och asfalträning som gäller och så blir det Afrika och tester inför Safarirallyt.
Lervällingen i Värmland, som tvingade arrangörerna att stryka en av söndagens sträckor, lämnar han utan saknad.
Hade ingen roligt då?
Jo, grabbarna hos Peugeot.
Marcus Grönholm vann, och var egentligen aldrig hotad. Harri Rovanperä blev tvåa och verkade ha klart för sig att det var vad som förväntades.
Det enda Grönholm hade svårt för var vädret.
-- Arrangörerna kunde gott strukit sista sträckan också. Det var bara lera och skit, sade segraren och lät sig fotograferas med tvåan Rovanperä som log tappert.
-- Happy Harri, sade Grönholm.
Grupp N vanns av Daniel Carlsson, Säffle, i en Mitsubishi.
n Linköpingsföraren Per-Arne Sääv, tävlande för Västra Östergötlands MK, nådde sina mål. Han nådde målet i Karlstad -- och hann vann den tvåhjulsdrivna klassen.
Segern var överlägsen, sedan ende konkurrenten Per Johansson kört sönder ett motorfäste och tvingats bryta.
– Bäste östgöte och bästa tvåhjulsdrivna bil. Det är så bra det kan bli, sade P-A, som i lördags förmiddag flög av vägen men lyckades komma rätt igen.
I sammandraget slutade Sääv på plats nummer 42, en halvtimme efter vinnande Marcus Grönholm.
-- Det var en riktigt tuff utmaning. Mildvädret gjorde att det blev spårigt, isigt, lerigt, moddigt och grusigt nästan på en och samma gång, sade P-A Sääv.
Förre Linköpingsbon Stanley Dickens, i sitt livs andra rallytävling, tvingades bryta sedan han åkt av vägen på14:e specialsträckan.