"Tillsammans är vi starka".
Orden som blivit kända som LHC:s slogan och mantra, ska nu göras mer verkliga än tidigare. Det gäller både på isen och på läktaren, både hos företagssektorn och den privata sidan av publiken.
Inför nästa säsong ser prognosen lovande ut. Bara i årskortsförsäljning har antalet sålda biljetter ökat med 27 procent jämfört med samma tidpunkt i fjol.
– Det känns som att det är en positiv temperatur och god stämning kring hela supportersidan, säger LHC:s försäljningschef Fredrik Johnson, som dock vill poängtera att en snabbare försäljning i dagsläget inte behöver vara en garant för en större publiksiffra när säsongen väl börjar.
Arenan spelar roll
Redan nu har LHC över 700 samarbetspartners. Och företagssidan växer, berättar Johnson. Något som kommer att spegla av sig på läktarsektionerna i höst.
– Företagen är viktiga på flera nivåer. De bidrar till hela arrangemanget, och sen rör det sig faktiskt om 500 eller 1000 platser, så givetvis spelar det in i totalen.
Tittar man på LHC:s senaste säsongers publiksiffror visar sig en inte helt skön läsning. Någonstans kring mitten totalt, men med fler tomma stolar än många andra. I fjol fylldes endast 71 procent av Saab Arenas kapacitet i snitt.
Bara Malmö och Modo hade fler tomma stolar.
Det kan å andra sidan säga mer om arenan än om intresset.
– Vi har till exempel en ungefär lika stor befolkning som Jönköping men en större arena. Då kan sådana siffror bli missvisande, menar Fredrik Johnson.
– Vår försäljningsavdelning mot den privata sektorn har aldrig ansträngt sig så mycket för att få snurr på biljettförsäljningen som nu. Vi gör mer än någonsin på den fronten.
Olika kampanjer
Ett drag som LHC tagit till är försäljningen av Flexkort som säsongskort, vilket innebär att konsumenten får välja själv vilka 20 eller 30 matcher den vill gå på. I företagssektorn har detta blivit särskilt populärt.
För privata säsongskortsinnehavare har en annan kampanj, LHC Hockeymotor, visat sig lyckad. Där blir supportrar ambassadörer för LHC på arbetsplatsen, i skolan – eller var som helst i vardagen.
– Istället för att knacka dörr och sälja kokosbollar eller salami säljer man som ambassadör hockeybiljetter, säger Johnson.
– Det har varit ett kopiöst tempo i arbetet med biljettförsäljningen. Vi satte igång så fort slutspelet tog slut. Nu ser vi att det finns ett stort intresse runt oss.