Statistiken talar sitt tydliga språk.
Antalet disciplinärenden inom ishockeyn har ökat kraftigt och under förra säsongen anmäldes 236 ärenden i den södra regionen, från division 1 och hela vägen ned till ungdomsserierna. Nästan hälften var kränkande kommentarer.
– Helt oacceptabelt. Det förekommer både på och utanför rinken och gäller så väl vuxna som barn och ungdomar. För allas bästa måste vi få bort avarter och taskig attityd, säger Göran Denitton.
Därför görs nu en östgötsk storsatsning för att vända den negativa trenden. För att förbättra klimatet, för att minska antalet verbala attacker och fysiskt övervåld med fula tacklingar och annat. Allt för ofta med hjärnskakningar som följd.
Eller också:
Komma längre från den påtagliga machokultur som inte sällan råder.
– Vi har gett oss sjutton på att få ordning på det här. Vi måste helt enkelt göra det. Tillsammans vill vi vända trenden och förändra kulturen inom hockeyn i allmänhet och inom ungdomsverksamheten i synnerhet. Jag är övertygad om att det går. Frågan är bara hur lång tid det tar, säger Denitton.
– Om vi inte pratar om de här frågorna kommer det aldrig att bli en förändring. Det ska vara någonting som vi skickar med alla inblandade. Lugna föräldrar och ledare ger lugna spelare, säger Carl Blomqvist på Sisu.
– Det är hög tid för sponsorer att våga adressera de problem som finns inom hockeyn, där många unga faktiskt mår riktigt dåligt. Det handlar om att få bort machokulturen och om att ta ett samhällsansvar, säger Tommy Eklöf på Länsförsäkringar Östgöta.
Satsningen med ”Respekt i hockey” görs gemensamt med Östergötlands idrottsförbund som ytterligare en part. Alla länets ishockeyföreningar involveras och i pressmeddelandet står att ”klimatet ska vara fair play, spelskicklighet i fokus, domaren dömer, hårdare uppföranderegler och avstängning vid nedsättande kommentarer”.
Budskapet ska bland annat spridas genom en folder som delas ut till föräldrar och ledare, gemensam vepa i samtliga länets ishallar, film, bildspel, diskussioner och en enkät för att intyga att alla ungdomsspelare från tio år och uppåt tagit del av informationen.
– Vi vill satsa brett och inte lämna något åt slumpen. Vi ska nå ut till alla spelare, ledare och hockeyföräldrar. Oavsett var du kommer i Östergötland ska alla känna igen vepan som sitter uppe. Tanken är att det ska vara ett projekt som lever vidare, säger Göran Denitton.
Och ingen ska kunna säga att de missat det?
– Exakt så.