Så är LHC-ekonomin i jämförelse med SHL-konkurrenterna

SHL-klubbarna lever i helt olika ekonomiska verkligheter. Här är läget klubb-för-klubb.

De flesta årsredovisningarna pekar på samma sak. Publikintäkter är av yttersta vikt för att kunna driva en lönsam SHL-förening.

De flesta årsredovisningarna pekar på samma sak. Publikintäkter är av yttersta vikt för att kunna driva en lönsam SHL-förening.

Foto: Bildbyrån

Ishockey2023-06-24 05:00
undefined
Färjestad är SHL:s kanske allra mest välmående klubb sett ur ett ekonomiskt perspektiv.

FÄRJESTAD BK

Resultat: + 21,6 miljoner SEK

Nettoomsättning: 234,2 miljoner SEK

Publiksnitt: 7 296 (88,4 procent av arenan)

Äger sin arena: Ja.

Eget kapital: 150,2 miljoner SEK

Kommentar: Färjestad gör ett riktigt starkt ekonomiskt år och hela SHL:s bästa ekonomiska resultat. I årsredovisningen skriver klubben att en stor del handlar om flera utsålda matcher, inte minst i SM-slutspelet, och att reklam- och sponsorintäkter ökade kraftigt i och med förra säsongens SM-guld.

undefined
Med SHL:s största arena och SHL:s största stad har Frölunda bra förutsättningar för en fortsatt stark ekonomisk tillväxt.

FRÖLUNDA HC

Resultat: + 8,8 miljoner SEK

Nettoomsättning: 202,1 miljoner SEK

Publiksnitt: 9 908 (82,2 procent av arenan)

Äger sin arena: Nej.

Eget kapital: 75 miljoner SEK

Kommentar: Frölunda har också mycket att tacka SHL:s största arena, och största stad att dra publik till. I årsredovisningen skriver man också att ersättningen för tidigare Frölunda-spelare i NHL är rekordhög vilket också bidrar till det positiva resultatet.

undefined
HV71 lyckas gång på gång att sälja ut sin arena - oavsett resultat på isen.

HV 71

Resultat: + 600 000 SEK

Nettoomsättning: 172,6 miljoner SEK

Publiksnitt: 6 683 (95,5 procent av arenan)

Äger sin arena: Ja.

Eget kapital: 56,4 miljoner SEK

Kommentar: HV 71 missade slutspel vilket innebar en reducerad vinst, inte minst med tanke på att HV 71 gång på gång säljer ut sin arena. Totalt hade laget tolv utsålda matcher i Husqvarna Garden.

undefined
IK Oskarshamn är en av SHL:s minsta klubbar. Men har en trogen supporterskara.

IK OSKARSHAMN

Resultat: + 2,8 miljoner EK

Nettoomsättning: 93,1 miljoner SEK

Publiksnitt: 3 081 (94 procent av arenan)

Äger sin arena: Nej.

Eget kapital: 19,5 miljoner SEK

Kommentar: IK Oskarshamn är SHL-laget med lägst omsättning, men imponerade stort i grundserien och tog sig till SM-slutspel där man åkte ut mot Luleå. Laget visar att med bra träff på spelarvärvningar så kan man gå långt även utan de allra största kontrakten. 

undefined
Leksand spelar ganska sällan inför fulla hus. Men många i Siljanbygden vill stötta klubben.

LEKSANDS IF

Resultat: + 4,1 miljoner SEK

Nettoomsättning: 183,7 miljoner SEK

Publiksnitt: 6 065 (79,3 procent av arenan)

Äger sin arena: Ja.

Eget kapital: 29,9 miljoner SEK

Kommentar: Precis som övriga SHL-klubbar så har Leksand drabbats av högre kostnader för arena, material och räntor. Men framgångar på den sportsliga sidan har gjort att Leksand kunnat sälja ut arenan och generera viktiga intäkter.

undefined
Saab Arena bör fyllas med fler åskådare om LHC ska kunna bygga fram sitt egna kapital.

LINKÖPINGS HC

Resultat: + 578 003 SEK

Nettoomsättning: 141,5 miljoner SEK

Publiksnitt: 6 045 (71,1 procent av arenan)

Äger sin arena: Nej.

Eget kapital: 8,8 miljoner SEK

Kommentar: Ett nytt missat slutspel ställde till det för Linköpings HC som tvingades sälja ut Linköping Health Care för att generera ett positivt resultat. Till nästa säsong väntas LHC få in viktiga pengar från NHL-avtalet då Filip Bystedt och Fabian Wagner bägge skrivit NHL-kontrakt.

undefined
Luleå Hockey är lite unika i det avseende hur mycket pengar de väljer att investera i sitt SDHL-lag.

LULEÅ HOCKEY

Resultat: +1,2 miljoner SEK

Nettoomsättning: 185 miljoner SEK

Publiksnitt: 6 000 (97,6 procent av arenan)

Äger sin arena: Nej.

Eget kapital: 41,5 miljoner SEK

Kommentar: Luleå Hockey vilar på en riktigt stabil ekonomisk grund och har bland annat mest företagssponsring i hela SHL. Ska sägas, Luleå Hockey är det svenska lag som nog satsar allra mest på sitt SDHL-lag vilket också märks på deras högre kostnader för både resor och spelartrupp.

undefined
Malmö spelar allt som oftast inför halvtomma läktare och står inför en riktigt tuff framtid.

MALMÖ REDHAWKS

Resultat: - 19,9 miljoner SEK

Nettoomsättning: Ingen uppgift

Publiksnitt: 6 108 (48,5 procent av arenan)

Äger sin arena: Nej.

Eget kapital: Ingen uppgift

Kommentar: Malmö Redhawks är SHL-klubben som svettas allra mest kring det ekonomiska. Ett riktigt svagt ekonomiskt resultat, höga spelarlöner, flera utköpta kontrakt och svårigheter att sälja ut arenan gör att Malmö måste genomföra en nyemission och starta en kapitalfond där de lånar in runt 15 miljoner kronor från både privatpersoner och företag.

undefined
Modo jublar stort efter säkrat SHL-avancemang.

MODO HOCKEY

Resultat: 4 miljoner SEK.

Nettoomsättning: 126,9 miljoner SEK

Publiksnitt: Spelade i Hockeyallsvenskan

Äger sin arena: Ja.

Eget kapital: 22,1 miljoner SEK

Kommentar: Modo Hockey gick upp till SHL under våren och har såklart dragit nytta av ett långt slutspel med fullsatta hus. Laget har en solid grund att bygga på i och med det stora egna kapitalet och det stora hockeyintresset från både sponsorer och privatpersoner i hockeytokiga Örnsköldsvik.

undefined
Rögle byggde inför den här säsongen ett nytt våningsplan som direkt givit positiv effekt på det ekonomiska planet.

RÖGLE BK

Resultat: - 2,05 miljoner SEK

Nettoomsättning: 186,8 miljoner SEK

Publiksnitt: 5 904 (93,6 procent av arenan)

Äger sin arena: Delvis.

Eget kapital: 17,2 miljoner SEK

Kommentar: Rögle BK gör också ett negativt resultat men står på en betydligt starkare grund. Omsättningen har ökat i och med att Rögle byggt ett nytt våningsplan i Catena Arena vilket gett en ökad omsättning på nästan 26 miljoner kronor från biljettintäkter, reklam- och sponsorintäkter.

undefined
I Norrland finns två av SHL:s starkaste ekonomier. Luleå och här Skellefteå.


SKELLEFTEÅ AIK

Resultat: +10,9 miljoner SEK

Nettoomsättning: 154,4 miljoner SEK

Publiksnitt: 4 936 (85,1 procent av arenan)

Äger sin arena: Nej.

Eget kapital: 77 miljoner SEK

Kommentar: Skellefteå har en hel stad bakom sig och har med det också byggt upp en av SHL:s allra bästa ekonomier. Det här året gick laget hela vägen till final vilket såklart bidrar stort till årets positiva resultat.

undefined
Timrå har tagit sig långt med relativt små medel. Men gör ett negativt resultat denna säsong.

TIMRÅ IK

Resultat: - 1,1 miljoner SEK

Nettoomsättning: 110,1 miljoner SEK

Publiksnitt: 5 017 (83,6 procent av arenan)

Äger sin arena: Nej.

Eget kapital: 6 miljoner SEK

Kommentar: En av SHL:s mindre klubbar sett till omsättning men tack vare ett slutspel och betydligt mer intäkter från reklam och partners kan laget uppvisa en godkänd nivå sett till eget kapital gentemot omsättningen. Men här behöver nog Timrå hitta sätt att skapa en mer lönsam struktur.

undefined
Växjö har på kort tid blivit en maktfaktor i SHL.

VÄXJÖ LAKERS

Resultat: + 2,3 miljoner SEK

Nettoomsättning: 165 miljoner SEK

Publiksnitt: 4 760 (82,8 procent av arenan)

Äger sin arena: Ja.

Eget kapital: 22,6 miljoner SEK

Kommentar: Mästarna Växjö Lakers har på kort tid blivit en maktfaktor i SHL och med en hel del matcher på hemmais kunde laget säkra ett positivt resultat. Växjö Lakers skriver själva att de största orosmolnen rör höga ränte- och elkostnader för Vida Arena, som klubben äger.

undefined
Örebro har näst mest beläggningsgrad i arenan. Staden har på kort tid gått från en fotbollsstad- till en hockeystad.

ÖREBRO HOCKEY

Resultat: - 2,9 miljoner SEK

Nettoomsättning: 143 miljoner SEK

Publiksnitt: 5 334 (97,0 procent av arenan)

Äger sin arena: Nej.

Eget kapital: 11,2 miljoner SEK

Kommentar: Sportsligt gör Örebro sin bästa säsong någonsin i SHL. Utsåld arena (näst högst procent i SHL) ger också klubben en stadig grund att bygga på. Men, här har Örebro gjort tvärtemot LHC och låtit tillväxtverkets beslut om återtagande av pandemistöd påverka resultatet. Därav det negativa utfallet. Beslutet är dock överklagat. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!