Stålhammar om LHC:s svaga siffror: "Vi borde vara topp fem"

Närmare toppen på isen – men när det gäller sponsorer ligger Linköping HC i botten. "Det borde inte vara så", säger klubbdirektören Car-Johan Stålhammar.

Carl-Johan Stålhammar vill att LHC ökar sponsorpengarna.

Carl-Johan Stålhammar vill att LHC ökar sponsorpengarna.

Foto: Victor Bomgren

Ishockey2024-07-04 20:00

Knappt 80 dagar till seriestart i SHL-hockeyn – med bland annat LHC–Brynäs i Saab arena.

Samtidigt fortgår vårens intensiva arbete med att jaga sponsorer, träffa företag och skriva avtal. 

– Det är mycket som måste göras innan folk går på semester, säger Carl-Johan Stålhammar.

Efter första slutspelet sedan 2018 blåser kring positiva vindar kring ishockeyn i Linköping, men klubbdirektören hymlar inte om att klubben har mycket kvar när det gäller sponsringsintäkter.

– Lika bra att vara transparent. Kanske väcker det någon också. Vi får aldrig vara nöjda och just där är vi inte ens nära. Det borde inte vara så att Linköping bara har tre lag bakom sig när det gäller sponsring. Med tanke på storlek på stad och på antalet företag borde vi vara topp fem, säger han.

Det fanns en tid när LHC tillhörde de stora i svensk ishockey och fortfarande snackas då och då om höga intäkter från samarbetspartners.

Men det påståendet slår Stålhammar hål på.

– Jag skulle nog säga att det är en myt. Eller också har vi stått still. Tittar du på ren sponsring ligger vi ganska långt ned. Linköping är en ingenjörs- och akademikerstad. Det finns exempelvis många stora bolag i Mjärdevi och där har vi inte många kunder, säger han.

Och fortsätter:

– Det ligger på oss. Vi måste bli mer attraktiva. Vad får jag tillbaka för de pengar jag lägger? Det finns så mycket mer än bara synlighet idag. Vad ingår? Är det nätverkande? Vad vill man ha? Vi behöver bli bättre på att komma ut till nya företag. Tack och lov att vi har många trogna som varit med länge och som vi är jättetacksamma för. Men det finns mycket att göra.

Enligt LHC-basen finns Färjestad, Frölunda och Luleå bland klubbarna som kommit längst i det arbetet.

– Nu har jag inte i huvudet vad vi exakt ligger på, men runt 25–30 miljoner, skulle jag säga. Några har det dubbla.

LHC:s "räddning" är en stor arena som innebär förhållandevis höga biljettintäkter.

– Där knappar vi in ganska mycket. Ta Frölunda som inte ens har käket i sin arena. Andra klubbar äger allt, så det är svårt att jämföra, säger Carl-Johan Stålhammar.

Noterbart är också att LHC har ovanligt få stora sponsorer. Ganska många, men inte så stora.

– Många är med och det är vi glada för. Men det är inte många som ligger över en miljon.

Går det åt rätt håll?

– Det skulle jag säga. Med ett nytt paket lockar vi kunder att ta ett steg till och ligger före siffrorna från i fjol. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!