”Ska se till att det blir publikfest”

SM-finalen mot Luleå mot kan bli en bra affär för Linköping HC. ”Det rör sig om ökade intäkter på ett antal hundratusen kronor”, säger försäljningschefen Fredrik Johnson.

Jubel efter ett av LHC-målen i avslutande semifinalen mot Modo.

Jubel efter ett av LHC-målen i avslutande semifinalen mot Modo.

Foto: Peter Jigerstrom

Ishockey2019-03-04 19:00

Samtidigt som klubbens herrlag har det tufft i SHL är det betydligt mera uppåt på damsidan, där LHC på söndagen tog sig till sin femte SM-final på sex år.

Luleå väntar, med första matchen i Norrbotten onsdag 13 mars. Därnäst dubbla matcher i Stångebrohallen lördag och söndag. I semifinalerna mot Modo gapade läktarna tomma och Fredrik Johnson är bestämd över att det inte ska se så ut igen.

– Nej, vi kommer att jobba hårt med arrangemangen. Vi ska se till att det blir en publikfest, det måste vi göra, säger han.

Finalplatsen innebär också att sponsorintäkter för damlaget ökar. I i stort sett samtliga avtal finns en klausul om slutspelstillägg som ökas av hur långt LHC avancerar. Klart är också att Sveriges television direktsänder samtliga finaler, vilket gör att klubben räknar med att sälja in en hel del ny sargreklam.

– Det arbetet är redan påbörjat, säger Johnson.

Hur mycket pengar räknar ni med att få in?

– Det är svårt att säga några exakta summor, men kommer helt klart bli ett bra tillskott. Inga sjusiffriga belopp, men jag är övertygad om att det rör sig om ökade intäkter på ett antal hundratusen kronor.

Samtidigt ska sägas att det kan bli dubbla resor till Luleå, vilket också innebär en rejäl kostnad.

Skulle LHC-herrarna sluta sjua eller åtta och få hemmaplansfördel i play in blir det en rejäl hockeykrock i Linköping 16 mars – med SM-final i Stångebro 14.15 och SM-åttondelsfinal i Saab arena 15.15.

– Så kan det bli om vi hamnar där. Med tanke på tv-sändningarna utgår jag från att tiderna ligger fast, säger Fredrik Johnson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!