Oväntade siffror: 400 företag i Mjärdevi – bara två sponsrar LHC

Här är LHC:s vita fläck i Linköping.
Mjärdevi.
– Där finns mycket kapital. Jag kan tycka att man borde stå upp bättre för sin hemstad, säger klubbdirektören Carl-Johan Stålhammar.

Mjärdevi är lite av en "vit fläck" på kartan för Linköping HC. Här vill klubben vinna marknadsandelar och öka stödet. Överst till höger syns klubbdirektören Carl-Johan Stålhammar. Nedan Lena Miranda som är vd för Linköping science park och Lance Bouma som jublar i Saab arena.

Mjärdevi är lite av en "vit fläck" på kartan för Linköping HC. Här vill klubben vinna marknadsandelar och öka stödet. Överst till höger syns klubbdirektören Carl-Johan Stålhammar. Nedan Lena Miranda som är vd för Linköping science park och Lance Bouma som jublar i Saab arena.

Foto: Montage

Ishockey2025-01-19 20:00
undefined
Mjärdeviområdet från ovan. Här vill LHC vinna mark.

Googlar du på kommunägda bolaget Linköping science park får du på Wikipedia veta att där finns "de främsta i branschen, kanske landets skickligaste IT-personer. Den öppna miljön med närhet mellan internationella storföretag, nystartade småföretag och världsledande forskning leder till spännande samarbeten och projekt".

Bara på Mjärdeviområdet finns runt 400 företag, varav den tydliga merparten inom techbranschen.

Men bara ett par av företagen sponsrar Linköping HC.

Det bekräftas av Carl-Johan Stålhammar.

– Jag tror att vi har två mindre företag i Mjärdevi som partners. Det är intressant att det är så. Där finns mycket potential och kapital, säger LHC-basen. 

undefined
Carl-Johan Stålhammar berättar om en satsning på Mjärdevi.

Någon förklaring?

– Linköping är en speciell stad. Många kommer hit och pluggar på universitet när de är i 20- årsåldern. De får jobb, blir kvar och hamnar kanske i Mjärdevi. Men då har de redan ett favoritlag och är mer intresserade av Brynäs, Färjestad eller Modo. 

– Sen är många företag stora, så det är kanske världen som är deras marknad. Inte Östergötland och Linköping. Sectra är exempelvis inte med. Inte IFS. Så det finns förklaringar. Men man borde stå upp mer för sin hemstad, kan jag tycka, säger Carl-Johan Stålhammar.

En annan teori är att berörda företag inte har samma behov av marknadsföring på mer traditionellt sätt utan mer är ute efter att hitta kompetens.

– Det är nog också en bra aspekt, säger Stålhammar.

undefined
Lena Miranda är vd på Linköping science park.

Lena Miranda, som är vd för Linköping science park, tycker att det låter som fullt rimliga teorier, men framhåller att hon inte kan eller vill svara på hur enskilda bolag tycker och tänker.

– Vi är jätteglada att det finns ett bra hockeylag och en publikmagnet i Linköping. Sen är det upp till varje företag att avgöra hur man vill ha sin sponsorpolicy och hur man vill synas. Det har jag ingen inblick i. Det ser säkert olika ut. Min upplevelse är att det har rått kompetensbrist i många år och att det är en hög konkurrens för att in eftertraktad kompetens. 

– Då gäller det också att synas där kompetensen finns och om det inbegriper att man vill synas hos LHC eller inte kan jag inte svara på, säger Lena Miranda.

Nu kan Corren avslöja att ishockeyklubbens plan är att göra en större satsning på just Mjärdevi. Till att börja med är tanken att skapa en särskild Mjärdevigrupp där intresserade företag och samarbetspartners kan samlas.

– Vi hoppas och tror att det ska underlätta för att fler ska få in en fot och vilja vara med. Det finns absolut med i vår strategi att bearbeta Mjärdevi hårdare: Det är ett stöd som vi behöver, säger Carl-Johan Stålhammar.

En mer eller mindre allmänt vedertagen bild av LHC:s sponsorarbete är man har många företag som är med – men att det inte är så många stora som hos de allra flesta av konkurrenterna.

Stålhammar nickar instämmande till det resonemanget.

– Jag skulle säga att vi nog fortfarande ligger ganska långt ned i SHL. Jag vet att HV har runt 30 partners som går in med en miljon eller mer. Det är vi inte ens nära. Det är inte så konstigt att de har Sveriges största och dyraste trupp. De har ju råd med det.

undefined
Lance Bouma jublar i Saab arena.

LHC har just nu fyra så kallade ”huvudpartners” som årligen går in med en miljon kronor eller mer. Det är Botrygg, Ica Maxi, Linköpings kommun och Saab. Spannet, från högst till lägst, bland runt 150 samarbetspartners ligger mellan ett par miljoner till 5 000 kronor.

– Vi har gjort turnéer i bland annat Mjölby, Skänninge och Västervik och fått fler att haka på. Så lite grann har vi ökat, men det behövs mer. Det är enormt viktigt att bygga på vårt eget kapital och klart att det underlättar om du har stora företag med dig.

Om det är ont om it- och techbolag på klubbens sponsorlista finns desto fler inom hantverks- och byggbranschen.

– Ja, där finns en klar övervikt med små och medelstora företag. Jobbar du i den branschen kanske du inte har gett dig iväg och pluggat någonstans utan är kvar i Linköping. Många har kvar LHC-hjärtat och kanske stöttar mer för att de älskar hockey än för att få ut en massa av det, säger Carl-Johan Stålhammar.

Fotnot: Techbolag är ett samlingsnamn för bolag som erbjuder högteknologiska produkter eller tjänster.

Fakta

Fem kortfrågor till Carl-Johan Stålhammar:

Hur många partners har LHC?

”Sponsorpartners cirka 150. Ytterligare 600 företag köper biljett eller liknande. I vår värld är detta dock inte sponsring då man köper upplevelse/tjänst.”

Totala sponsor/marknadsintäkter? 

”Cirka 23 miljoner kronor i rena marknadsintäkter, det vill säga visibilitet, exponering och så vidare.”

Går det att kategorisera i olika branscher? 

”Ja, vi har många mindre företag. Vi har många hantverksfirmor, bilhandlare etc. Inte så många techbolag.”

Vad ligger spannet på?

”Minsta på 5000 – upp till ett par miljoner.”

Är det många som inte går in med pengar utan ”betalar” med andra tjänster? 

”Nej.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!