Ericssons nästa steg: Få amerikanerna att älska bea

Vita Hästens NHL-bidrag Jonathan Ericsson gör ett nytt försök att introducera bearnaisesås i USA. "Loggan är ett grönt löv där det står Liv", berättar han om hyllningen till den avlidne hockeykompisen Stefan Liv.

Jonathan Ericsson, till vänster, hedrar kompisen Stefan Liv med sin egen bearnaisesås som han vill sprida i USA.

Jonathan Ericsson, till vänster, hedrar kompisen Stefan Liv med sin egen bearnaisesås som han vill sprida i USA.

Foto: Montage: Bildbyrån

Ishockey2023-12-11 16:00

Den 39-årige backen gjorde sin sista match med Detroit Red Wings när coronapandemin bröt ut 2020 och bor numera i Sverige med sin familj. Norrköpingssonen Jonathan Ericsson är dock inte sysslolös – men nu är han i en helt annan bransch. Redan under sin aktiva tid i NHL försökte han sig på att lansera bearnaisesås i USA och nu gör han ett kraftigare omtag.

Märkligt nog finns inte "bean" i USA, men det vill han ändra på.

Första försöket rann ut i sanden.

– På landet, där vi bor, fanns en kille som var delägare i Lohmanders. De hade verksamheten i Norrköping då, tror jag, och innan det såldes vidare började jag samarbeta med dem. Jag importerade Lohmanders och märkte om produkten för att testa hur den skulle tas emot. Då hette den Ericssons bearnaisesås, berättar han för Expressen.

Företaget köptes sedan upp och de nya ägarna ville inte ha något med utlandet att göra. Lösningen för Jonathan Ericsson blev helt enkelt att försöka framställa sin egen sås.

– Det började med att jag anställde en kock där borta som hjälpte mig att hitta ett eget recept. Jag ville göra den så naturlig som möjlig och vi lyckades med det, men tyvärr hade butikerna svårt med logistiken, att frakta och förvara sådana varor. De har inte samma kylvaruplatser som i Sverige, så det är rätt begränsat och man måste betala extra för sådana platser. Det gick inte ihop. Det har varit en process, resan har inte varit rak, utan det har varit många omvägar innan vi nått hit, säger han till Expressen.

Kompromissen blev en produkt som går att förvara i skafferi, vilket krävde lite ändring i receptet. Den nya såsen finns i tre smaker, original, peppar/vitlök eller den lite kryddstarkare med sriracha-smak.

– Sedan kommer det bli fler om det visar sig att det finns ett intresse och det rullar på. Då kommer vi utöka. 

Produkten finns i omkring 20 butiker i Detroit och i delar av delstaten Michigan, men går också att beställa online.

– Det bästa scenariot är att vi finns i butiker över hela USA, men det är kanske för mycket att hoppas på. Det kniviga är att få folk att prova den och fortsätta köpa den. Vi har en fortsatt plan för hur vi ska göra PR och marknadsföra oss framöver, men det krävs en del resurser och vi tittar på om vi kan göra något samarbete. Det krävs pengar också, säger Ericsson som har varit över i USA och marknadsfört sin sås.

USA är kanske inte känt för sin smalmat direkt. Jonathan Ericsson känner också att det borde finnas en marknad för en välsmakande bea.

– Vi ska ändra en matkultur där borta. De kör ranch och barbecuesås på allt, det vill vi förändra. Många vet inte ens vad bea är. Vi hoppas att folk ska upptäcka det, så att vi kan få upp volymen. Men vi vet om att det är en lång resa innan vi når dit. 

Hela företaget är också en stor hyllning till kompisen och förre hockeymålvakten Stefan Liv, som avled i en flygolycka i Ryssland 2011.

Såsen, liksom Jontes egen dotter, heter just Liv.

– Jag och Stefan åkte över till USA samtidigt 2006. Vi var svenskarna som slogs för att ta en plats i Detroit, men vi hamnade i Grand Rapids. Han var en nära vän och vi var med på deras bröllop. Att döpa såsen efter honom kändes passande på alla sätt och vis. Loggan är ett grönt löv där det står Liv, allt går ihop på det sättet. Namnet fyller flera olika funktioner är tanken, säger Jonathan Ericsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!