Nu är LHC starkast i länet – men miljongapet avslöjar bristen

I många, många år har IFK Norrköping varit Östergötlands starkaste idrottslag sett till varumärke. Nu har LHC tagit över den positionen – men miljongapet till SHL-rivalerna måste minska, skriver Correns Erik Winell.

LHC är det lag som engagerar allra flest supportrar i Linköping. De senare årens tydligare varumärkesarbete börjar nu bära frukt.

LHC är det lag som engagerar allra flest supportrar i Linköping. De senare årens tydligare varumärkesarbete börjar nu bära frukt.

Foto: Magnus Andersson

Ishockey2025-01-21 14:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tidningen Sport & Affärer gör varje år en undersökning för att ta reda på vilka idrottsklubbar i Sverige som det svenska folket anser ha allra starkast varumärke. Det är nästan alltid bjässarna från storstäderna AIK, Djurgården, Malmö och så vidare som toppar men bakom giganterna med allra störst supporterskaror är kampen minst lika intensiv. 

En kamp som handlar om framtida intäkter, och framtida titlar. 

Ett starkt varumärke innebär fler sponsorer, fler supportrar, mer pengar, bättre spelare, bättre faciliteter och så vidare. Helt enkelt något som är a och o för klubbledningarna runtom i Sverige. LHC:s lyft i "varumärkeslistan" är ett bra kvitto på klubbledningens arbete, med Carl-Johan Stålhammar i spetsen, med att skapa en tydlighet och närhet kring LHC, kring Saab Arena och kring spelarna i laget. Det är bland annat därför du i din Instagramscrollning kunnat se betydligt mer "sköna klipp" utanför isen än vad som varit innan.

undefined
LHC:s klubbdirektör Carl-Johan Stålhammar hoppas på förändringar i Saab Arena för att skapa mer engagemang hos både supportrar, och företagare.

Vad ett varumärke är, eller kanske framförallt, hur starkt det är kan ibland kännas som ett enda stort politikersvar. Det vill säga rätt vagt. Men kort och gott. Ju starkare ett varumärke är desto mer distinkt är det, desto lättare känns det igen, och desto fler personer kan säga vad det står för.

Slänger jag fram en bild på ett halvätet äpple framför dig så kommer du nog snart osökt att tänka på Apple och deras produkter. Vips, där har du en stark igenkänning, en tydlig identitet och ett av världens starkaste varumärken.

I den svenska elitidrottssfären går det kanske inte bara att slänga en hockeyklubba framför ögonen på vem som helst och hoppas att den ska börja tänka på LHC. Men det finns mycket att göra för att få fler i Linköping att ställa sig bakom LHC.

undefined
LHC är det lag som engagerar allra flest supportrar i Linköping. De senare årens tydligare varumärkesarbete börjar nu bära frukt.

Det finns flera områden i Linköping där LHC-temperaturen är rätt så ljummen. Ett av de mest betydelsefulla sådana är ett av stans mest företagstäta områden, Mjärdevi. Precis som LHC:s klubbdirektör Carl-Johan Stålhammar nämnde i vår intervju är det endast ett fåtal av de 400 Mjärdeviföretagen som gått in och sponsrat LHC.

undefined
Här, i Mjärdevi Science Park, är det få som valt att sponsra LHC.

I dagsläget drar LHC in cirka 23 miljoner kronor/år från sponsring, en siffra som är i botten av SHL. HV71 drar exempelvis in det dubbla (46,7 miljoner kronor) och även klubbar som Rögle (46,3 mkr), Örebro (46,3 mkr) och Malmö Redhawks (37,3 mkr) ligger långt framför och visar på ett tydligt gap. Det här är ett miljongap som såklart innebär skillnad i exempelvis vilka spetsbackar som LHC kan värva, eller vilket lag en spelare som Leon Bristedt ska välja att gå till.

"Money talks" och 2025 är elitidrott en global jätteindustri. Finns det globala jätteföretag i din stad (vi kan kalla dessa Sectra, Ericsson, Maxar Technologies och så vidare) – se då till att få LHC-hjärtat att bulta hos dem.

Här är tre saker som jag skulle satsa lite extra på för att fortsätta kunna vara starkast i Östergötland.

  • Väck "sponsorlustan" hos större Linköpingsföretagare

"Hockeytemperaturen på stan" är på tydlig uppgång men som sagt, sponsorviljan i Linköpings näringsliv har inte direkt hängt med. Visst, det finns många sponsorer som står bakom LHC, men många fler sponsormiljoner finns kvar att hämta in. LHC:s varumärke har stärkts och använd just detta i att få stadens stora företag att vilja synas på en av Linköpings mest frekvent TV-sända reklampelare. LHC-tröjan.... 

  • Synas mer utanför isen.

LHC har, inte minst tack vare sociala medier, blivit avsevärt mycket bättre på att låta spelarna synas även utanför snabba handledsskott och "Ny dag, nya möjligheter"-inlägg i gymmet. Men en personligare, och mer äkta känsla runt laget går också att få minst lika bra med innehåll en bra bit utanför Saab Arena.

  • Mer mötesplatser.

Den senaste forskningen i det här området belyser mycket vikten av att låta supportrar engagera sig med andra supportar. LHC har redan varit inne på fler mingelytor i arenan och det tror jag är helt rätt. Då blir LHC ännu starkare som social knutpunkt och fler i Linköping kan ta LHC till hjärtat.

Erik Winell är förutom sportreporter på Corren också doktor i företagsekonomi med specialinriktning marknadsföring och elitidrott. Hans avhandling på temat finns att läsa här

"Varumärkes-topplistan"

1. AIK Fotboll.

2. Djurgårdens IF (Fotboll)

3. Malmö FF

4. Hammarby IF

5. IFK Göteborg

6. Frölunda HC

7. Färjestads BK

8. Brynäs IF

9. Leksands IF

10. GAIS

...

20. Linköping HC

Fotnot: IFK Norrköping är utanför listan. Det här är första gången sen 2015 som LHC är före IFK i mätningen.

Källa: Sport & Affärer 2025.