LHC:s drag för ny publiksuccé: "Provsitt era platser"

Linköping HC ökade starkt och slutade på ett publiksnitt på 6 724 åskådare i SHL-hockeyn. Målet till nästa säsong? 7 000 i Saab arena.

Publiksuccé under säsongen och nu siktar LHC på att passera  7 000-strecket till nästa säsong.

Publiksuccé under säsongen och nu siktar LHC på att passera 7 000-strecket till nästa säsong.

Foto: Peter Holgersson

Ishockey2024-04-11 20:00

– Vi har pratat en hel del om det internt och jag tycker att det känns som ett tufft, men rimligt mål, säger klubbdirektören Carl-Johan Stålhammar.

För andra året i rad slog SHL publikrekord i grundserien. LHC ökade näst mest av alla klubbar med 679 fler åskådare per match i Saab arena. 2008-09 uppgick snittet till 7 467 – och sedan dess har man inte under någon säsong nått upp till 7 000 besökare i snitt.

– Med tanke på att vi nu nådde 6 724 är det inte så långt kvar till 7 000. Det måste finnas något att jobba för, säger Stålhammar.

Ett par veckor har gått sedan publikfesterna i Saab arena under SM-kvartsfinalerna mot Skellefteå och nu laddas närmast för att släppa säsongskorten, där klubben återfinns i botten av SHL-tabellen med "bara" runt 2 400 sålda kort. Jämför med exempelvis Örebro där det i en hall som tar 5 500 åskådare säljs uppemot 4 000 plåtar som gäller för hela säsongen.

– Man kan tolka det hur man vill och det är bra att vi säljer mest styckbiljetter av alla. Men vi har alldeles för få säsongskortsinnehavare. Där kan vi bli mycket bättre. När släpper vi dem? Hur släpper vi dem? Vi måste få upp grunden så att folk kommer till varje match, säger klubbdirektören.

Exakt när släppet görs är oklart, men planen är att inom några veckor göra det till en större happening för att öka intresset.

– Varför inte en dag när folk får komma till arenan och provsitta sina platser? Det har vi pratat om.

Målet?

– Med bättre resultat har intresset gått upp och jag skulle vilja att vi jobbar för 3 500 sålda säsongskort inför hösten. Men folk kommer inte gratis, så vi behöver jobba för det, säger Carl-Johan Stålhammar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!