SHL-hockeyn slog rekord under gångna säsongen. Totalt var över 2,5 miljoner åskådare och elva klubbar ökade sitt publiksnitt. Bäst av alla: LHC som ökade med 855 personer per match i Saab arena.
6 724 åskådare innebar en beläggning på 82 procent i arenan.
Jämför det med Luleå som hade smått galna 99,8 procent i Norrbotten Coop arena, vilket uppmärksammats av hockeynews.se.
När det gäller säsongskort tvingas Luleå begränsa försäljningen till 4 100 stycken, vilket ändå är en mycket stor del av kapaciteten på 6 150. Det blir ännu tydligare i Örebro där publikmängden ”bara” uppgår till 5 500 åskådare.
LHC:s mål inför kommande säsong är att nå upp till 3 000 sålda årskort.
– Det har börjat bra och vi ligger bättre till än prognosen. Men det är långt ifrån som vissa andra klubbar har. Tidigare har vi legat på drygt 2 000 sålda årskort, men nu är målet att nå upp till 3 000. Vi måste bli bättre även där, säger klubbdirektören Carl-Johan Stålhammar.
Med tillägget:
– I Linköping är det någon slags tradition att du bestämmer dig dagen innan eller samma dag. Kan vi jobba med att det med hjälp av rabatt säljs mer lösbiljetter någon vecka innan blir planeringsarbetet så mycket enklare.
LHC, som inleder i höst med tre raka hemmamatcher med premiär mot nykomlingen Brynäs 21 september, siktar på att i vinter nå upp till 7 000 åskådare i snitt.
– Hockeyfebern börjar komma tillbaka. Det är ett tufft mål, men det kan gå. Vi behöver nå ut till folk bättre, vara mer transparenta och våga prata om hockey på ett nytt sätt, säger Stålhammar.