Det är tidningen Sport och affärer som har presenterat sin årliga lista med "SM i klubbekonomi" och "SM i sponsring". Inte oväntat toppar Malmö FF överlägset, både när det gäller totala intäkter och sponsorintäkter.
Allsvenska fotbollsklubben hade ifjol intäkter på 567 miljoner kronor och drog 55 miljoner i sponsring. Därnäst på sistnämnda listan hamnar Luleå Hockey med knappt 45 miljoner. Tio av femton klubbar kommer från SHL, men LHC saknas. Med 27,6 miljoner tar Växjö Lakers sista platsen.
Niclas Björkman tar uppgifterna med ro.
– Jag hade inte ens hört talas om den här listan och lägger ingen vikt vid det. Allt handlar om vad det står på sista raden. Det beror på hur man räknar och hur och var saker redovisas. Vi är bra på sponsringsarbetet, säger han.
Ni ligger egentligen högre upp?
– Jag nämner inga siffror. Du får tolka det hur du vill.
När det gäller totala intäkter är LHC med 148,1 miljoner på plats 14 och nummer åtta av SHL-klubbarna. På damsidan är Linköping FC fyra med 15 miljoner på intäktskontot.
Om LHC står också: ”Värre är det för Linköping HC. För femte året i följd redovisade klubben en ekonomisk förlust, vilket har ätit upp klubbens egna kapital. Redovisas en förlust säsongen 2022/23 får de problem med elitlicensen.”
Niclas Björkman säger:
– Just nu ligger vi ganska bra i fas. Vi ligger lite efter när det gäller prognosen för publik, men det kommer några bra hemmamatcher framöver.