LHC slog rekord på galna matchen: "Det blev det dubbla"

Två matcher i en – och Linköping HC slog försäljningsrekord. "Det blev det dubbla mot vad vi budgeterat med", säger klubbdirektören Carl-Johan Stålhammar.

Mycket folk på plats i Saab arena.

Mycket folk på plats i Saab arena.

Foto: Peter Holgersson

Ishockey2024-03-27 19:00

0–3 blev 3–3 – men mot slutet av sjätte perioden kom avgörandet i tredje SM-kvartsfinalen mellan LHC och Skellefteå. Bortalaget vann nattmanglingen och skaffade sig 3–0-ledning i matchserien.

Rysaren gav också sköna pengar in för LHC med främst ökad försäljning i kiosker och barer.

– Tisdagar brukar alltid vara sämst när det gäller försäljning. Det är långt kvar av veckan och man unnar sig inte riktigt en öl eller ett glas vin. Torsdagar brukar vara bättre och på lördagar är det fri fart. Men nu var det riktigt bra drag och över förväntan. Folk hinner bli hungriga och törstiga en gång till när det är en så lång match, säger Carl-Johan Stålhammar.

Vad gav det ekonomiskt?

– Jag vill inte avslöja för mycket, men det blev nästan det dubbla mot vad vi budgeterat med för tisdagsmatchen. Det var rekord och en superbra kväll. Förutom resultatet då.

Sporten har tidigare berättat att en utsåld match i Saab arena ger en bruttointäkt på runt en miljon kronor till klubben. Nu ökade den summan ytterligare, även om inte Stålhammar vill gå in på något exakt belopp.

– Insatsen senast gör att jag hoppas på nytt rekord på torsdag. Med en sjukt spännande match i ryggen, många delvis lediga under dagen och med röd dag på fredag kan det vara upplagt för kalas, säger LHC-basen.

Något som tog slut med fyra periodpauser i stället för två?

– Det enda som tog slut var de så kallade "Stånkanbrickorna" med pommes. Strax över 400 brickor gick åt, så vi har fått beställa nya inför torsdag. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!