LHC säljer mer – trots krisen och osäkerheten

Coronakris och ingen som vet vad som händer med seriestarten i höst – då säljer Linköping HC fler säsongskort.

Säsongskortsförsäljningen går bra för LHC.

Säsongskortsförsäljningen går bra för LHC.

Foto: JOSEFINE LOFTENIUS/BILDBYRÅN

Ishockey2020-05-07 21:00

– Klart att man kan tycka att det är anmärkningsvärt. Det är ingen stor ökning, fem–sex procent jämfört med motsvarande tid i fjol, men ändå en ökning, säger ordföranden Roger Ekström.

Hur förklarar du det?

– Mycket möjligt att förbättrad kommunikation är en del, men också ett antal spännande värvningar och en stor längtan efter liveidrott. Många ser fram emot det och tycker att det ska bli kul. Trots rådande läge känns det försiktigt positivt och vi planerar fullt ut för seriestart 19 september.

Med publik?

– Ja.

Om inte?

– Så får vi ta det då. Så långt det är möjligt gör vi en budget som för en normal säsong.

Det gångna verksamhetsåret avslutades 30 april och ordföranden räknar med att ha alla bokslutssiffror klara om några veckor. Flera klubbar har under senaste tiden vittnat om ekonomiska bekymmer, till stora delar som en följd av corona, och aviserat miljonförluster. Men Ekström ser mer positivt på läget.

– Vi är inte helt klara med hur vi kommer att hantera och se på gåvan från Michael Cocozza som vi fick i höstas. Men jag kan inte se att vi ska göra minusresultat utan tror snarare att vi hamnar runt noll. Då är frågan mer vad som händer under de närmaste månaderna från och med nu, säger han.

Ni har spenderat mycket pengar på nyförvärv så här långt.

– Totalt sett uppskattar jag att kostnaden för A-laget ökar med runt tio procent. Det är enligt planen. I fjol hade vi bland annat en extra tränarlön (för Tommy Jonsson) och några sådana kostnader har vi inte nu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!