LHC räknar inte med fyllda läktare till premiären

Om knappt tre månader, 16 september, spelar LHC hemmapremiär i Saab arena mot Djurgården. Enligt klubbens marknadschef Michael Sturehed räknar man inte med fulla läktare. Åtminstone inte i dagsläget.

Än är det fortfarande för tidigt att säga hur det kommer att se ut i Saab arena till hösten. Men så mycket mer än knappt halvfullt vågar LHC inte räkna med i dagsläget.

Än är det fortfarande för tidigt att säga hur det kommer att se ut i Saab arena till hösten. Men så mycket mer än knappt halvfullt vågar LHC inte räkna med i dagsläget.

Foto: PETER HOLGERSSON/BILDBYRÅN

Ishockey2021-06-23 08:00

– Om jag ska skjuta ifrån höften lär en beläggning på omkring 25-40% av arenakapaciteten vara rimlig till premiären. Vi är absolut redo för att gasa mer, men kommer inte att ta steget förrän det blir faktum, säger han.

I LHC:s fall skulle det i så fall innebära en publiksiffra omkring 2100 till 3400 åskådare, till att börja med.

– Det vore bland det roligaste som hänt om vi kunde öppna upp helt. Fast vi är som sagt inte där ännu. Just nu vet vi inte alls hur arrangemangen i arenorna kommer se ut i höst, fortsätter Sturehed. 

Och tillägger:

– Ovissheten är fortfarande stor. Alla klubbar i SHL förhåller sig till samma sak, så på så sätt kan det inte skilja så mycket på hur respektive klubb agerar. 

Trots det osäkra läget har säsongskortsförsäljningen hittills tuffat på bra. Sturehed använder orden positivt överraskande – och berättar att LHC ligger något bättre till jämfört med motsvarande tid föregående år.

– Jag förstår att det kan förvåna många, och kanske oss också. Många har förlängt och en hel del nya tillkommit. 

Vad kan det bero på?

– Utan att veta helt säkert är min känsla att det är många som vill säkra sin plats på arenan den här säsongen, då alla med säsongskort går först i kön. Sedan påverkar säkert det sportsliga med allt ifrån värvningar till den nya tränarstaben. Det verkar finnas en stor spänning och nyfikenhet kring vad årets version av LHC kan komma att bli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!