De skapade LHC-loggan: "Måste göra något radikalt"

Det började som en idé vid dåvarande LHC-tränaren Jim Brithéns köksbord. Supportern och tecknaren Jesper Ulvan gjorde en skiss och sedan var loggan klar. Nära 30 år senare minns de tillbaka på hur det var när det nuvarande LHC-lejonet skapades.

Jesper Ulvan (tlll vänster) och Jim Brithén ligger bakom LHC:s nuvarande "logga".

Jesper Ulvan (tlll vänster) och Jim Brithén ligger bakom LHC:s nuvarande "logga".

Foto: Carl Holmqvist/Bildbyrån/LHC

Ishockey2022-04-08 20:00

LHC-lejonet är synonymt med elitidrotten i Linköping och pryder inte bara LHC:s tröjor. Även Linköping FC och Linköpings VC är en del av lejonfamiljen. 

Men hur "skapades" egentligen dagens LHC-lejon?

Jo, det började med att Jim Britén återvände som tränare för LHC inför säsongen 1994/95 i division 1. Då prydde fortfarande det klassiska runda klubbmärket, med ett snällare vitt lejon, tröjorna. 

– När jag kom tillbaka till Linköping så tänkte jag: fan, vi måste göra något radikalt. Jag tyckte att vi behövde gå vidare. Jag sa till styrelsen att jag ville ha en annan logga, men de var tveksamma, säger Jim Brithén som skred till handling ändå, inspirerad av kanadensiska Quebec Nordiques då nya "Wolf"-logo.

– Jag sa till min fru: vi sätter oss ner och spånar fram om vi inte kan göra något av den gamla LHC-loggan. Vi parade den med Quebec Nordiques-loggan och till slut hade vi något som jag tyckte var en bra grund.

undefined
Arkivbild på Jim Brithén från 2019. Under ett årsmöte med Rögle i hemstaden Ängelholm.

Sen gick frågan vidare till LHC-supportern och tecknaren Jesper Ulvan om att göra verklighet av Brithéns idé.

Vi träffar Linköpingsbon Jesper Ulvan på en pizzeria vid Abisko. Ulvan var tecknare i White Lions magasin "Ståplats".

Han minns första samtalet från Jim Brithén som om det vore i går och härmar Brithéns skånska dialekt med precision när han återger deras första samtal. 

– "Vi ska ha ett nytt emblem", sa han. Det var viktigt att det inte skulle inkräkta på klubbmärket, utan vara ett emblem. Det var det i ropet då. Brithén var väldigt tydlig med hur det skulle se ut, berättar Ulvan som fick en skiss som Brithéns fru gjort.

– Det skulle vara klubbens färger i emblemet och så var det ett krav till: antingen skulle L:et i Linköping vara en hockeyklubba, eller så skulle Ö:et vara en puck.

Det blev det sistnämna. Och Ulvan färdigställde en skiss/utkast. Efter det tog det inte lång tid innan loggan var officiell. 2004 ersattes pucken av ett vanligt "Ö". 

Jim Brithen minns:

– Jag visade det för styrelsen. Och sa att det här var den nya loggan, inte klubbmärket. Det ska känneteckna den nya fräscha generationen som vill att LHC ska vara ett lag som tillhör eliten. De köpte det.

Genom åren har LHC-lejonet fått ett antal kängor. I en namninsamling inför pågående hockeysäsongen skrev nära 300 personer under för att ändra tillbaka så att det gamla klubbmärket pryder den ordinarie tröjan. I LHC:s shop säljs mycket kringprodukter med gamla märket, men på matchtröjorna kvarstår Brithén/Ulvans lejon. 

Jesper Ulvan är själv inte helt nöjd med hur resultatet blev. 

– Jag gillade inte emblem-grejen man höll på med då. Jag är mer för det traditionella. Jag tycker att den ursprungliga loggan med det runda lejonet är mycket bättre.

Hur reagerar du när emblemet/loggan får kritik?

– Det förstår jag, förutom när Niklas Wikegård (hockeyexperten) kritiserar det. Då blir jag förbannad.

Vad sa han?

– Att han inte tycker det är så snyggt. Men vad har han att komma med? Vad har han ritat? Det är en riktig tyckare.

Jim Brithén om kritik:

– Det rör mig egentligen inte i ryggen. Vi är ju amatörer på sådant här. Så det är inte konstigt att någon tycker att det kunde gjorts bättre. Men jag tycker att loggan talar för sig själv med alla framgångar all popularitet det fått. Det är inte så konstigt att det kommer kritik.

Heta känslor i Göteborg

Det klubbmärke som varit flitigast debatterat under vintern är Frölundas, då klubben ska ersätta den gamla och kritiserade "Indian-loggan". Klubbledningen presenterade ett nytt klubbmärke i februari, men fick svidande kritik för förslaget och nu ska medlemmarna istället få bestämma hur det nya märket ska se ut och tre förslag finns på bordet. Omröstningen görs veckan efter påsk vid ett extra medlemsmöte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!