Det blåser motvind för Sara Hjalmarsson, Lova Blom, Ebba Svensson Träff och övriga LHC-damer i SDHL-hockeyn.
Sex raka förluster – och rekordlåga publiksiffran mot Djurgården i Saab arena.
37 åskådare i en arena som tar 8 150.
– Det är klart att det är ett bekymmer. Inte bara för oss utan för damhockeyn i stort. Luleå hyllas ofta och gör mycket bra, men hur mycket folk var det där i söndags? 321. Brynäs hade 76 på sin match. Så många har det kämpigt även om 37 låter som extremt lite, säger Carl-Johan Stålhammar.
Tittar du på statistiken ser du att mångfaldiga mästarlaget i norr sticker ut med ett publiksnitt på 1 299 besökare per match, mycket tack vare att några extrema toppar, som exempelvis 3 868 åskådare på fredagens toppmöte med Frölunda. Serieledande Frölunda snittar 495 och är tvåa i publikligan, att jämföra med 204 för LHC som bara har Stockholmslagen Djurgården och SDE efter sig.
Totala publiksnittet i SDHL så här långt: 399.
Varför så få bryr sig har länge varit damhockeyns allra största problem.
En av världens bästa ligor?
Visst.
Men tittar du på publiken är det svårt att motivera det.
– En utredning där man bland annat funderar på upplägg av serien, matchdagar och antal omgångar pågår. Möjligt att man väljer att gå från 36 till 27 omgångar, men inget är spikat. Personligen kan jag tycka att fredag och söndag inte är några perfekta speldagar när SHL spelar torsdag och lördag. Vem går på hockey fyra dagar i rad?
– Å andra sidan säger jag emot mig själv eftersom jag inte tror att det är samma publik och målgrupp, säger Carl-Johan Stålhammar.
Många tycker att ni borde göra mer för att marknadsföra damerna.
– Jag skulle säga att vi nästan gör mer för att få publik till dammatcherna. Det skrivs på sociala medier, vi bjuder in ungdomslag och spelare och ledare är ute och pratar på skolor. Vi har sponsorer som bjuder på gratis entré. Men det är enormt svårflörtat.
För några år sedan bekräftade dåvarande ordföranden Roger Ekström att damsatsningen rent ekonomiskt är en minusaffär på uppskattningsvis två miljoner kronor per år och att varje hemmamatch med runt hundra åskådare går back med femsiffrigt belopp. Carl-Johan Stålhammar vill inte nämna några summor, men bekräftar att det fortsatt är tufft.
Enligt Sportens uppgifter pågår en diskussion i klubbledningen om att göra något slags omtag för att om möjligt få någon fart på intresset. Efter ett antal framgångsrika år har också resultaten kraftigt försämrats sedan senaste SM-finalen 2019.
En tanke som funnits länge, men som inte blivit mycket med:
Att försvenska truppen och allra helst få in betydligt fler lokala spelare.
Sporten vet att det arbetas hårt efter de tankarna i exempelvis Färjestad – även om det innebär att klubben fortsatt spelar i näst högsta serien. Målet är att ta sig uppåt i seriesystemet, men samtidigt behålla den lokala prägeln. Den långsiktiga visionen är viktigare än de kortsiktiga resultaten.
– Jag tror att det är 89 importer i SDHL just nu. I snitt nio per lag. Det är för många. Fler spelare från Linköping och närområdet skulle öka nyfikenheten. Vi behöver jobba mer med ungdomar, men det kommer att ta många år innan vi är framme och har byggt en kultur, säger Stålhammar.