En tråkig och slingrig väg från Linköping till Örebro, i en bil med dåligt ljus från lyktorna, med regn och mörker. Ganska otaggat helt enkelt. Trots att Örebro är serieledare och pulsen borde pumpa så gjorde den inte det. Om det hade varit en match i ett gungande Hovet eller mot ett spännande Frölunda hade jag förmodligen haft en helt annan inställning.
Men när man väl kommer in i Behrn Arena är det precis samma känsla som i de flesta andra arenor. Publiken har sin glöd, sin passion och sina ramsor. Det är ungefär samma stämning och ungefär samma typ av reklam som rullar. Samma, samma – men ändå olika. Absolut en del rysningar även här när klacken kommer igång i en hall som verkligen är byggd för att skapa inramning.
Men varför känns det inte lika spännande inför en Örebromatch trots att jag vet om att det är samma känsla där som någon annanstans?
Jag började fundera och insåg ganska snabbt att Örebro som varumärke inte varit speciellt starkt. Det är en ganska kritiserad klubb i mina ögon för att de kunnat värva in dyra spetsspelare från ingenstans. När stjärnspelare i intervjuer tidigare har sagt att "de kommer till klubben för att vinna" har jag suckat lite inombords och tänkt "snarare för att du får mycket betalt". Men något har förändrats i hockeylandskapet. Klubbar som Rögle och Örebro har börjat etablera sig och hittat någon slags identitet att bygga vidare på. Det där starka varumärket har inte nått ända fram än – men är verkligen på god väg.
Nu har alltså klubbar som Linköping HC fått ytterligare konkurrens i mediebruset från de som tidigare har känts ganska opersonliga. Inte för att LHC har varit det profilstarkaste laget genom tiderna – men ändå. Vi från lokalmedia skriver om laget, men känslan, som endast egentligen grundar sig på min magkänsla, är att intresset från kvällspressen och andra nationella medier sjunker. Bevakningarna på plats dras det ner på och LHC är ett lag som får ta smällen.
På samma sätt som det är viktigt för marknadsvärdet i sig är det också viktigt för bilden spelarna har. Ska LHC bli den klubben som spelare vill till i framtiden, eller börjar de bli omsprungna ordentligt?
Det kanske är dags att sätta sig ner igen och inte bara skapa en treårsplan för att ta det där SM-guldet, utan kanske också för att stärka varumärket ytterligare.