"Ingen ska säga att det är för dyrt"

Här är Linköpings HC:s planer för att öka publiken i Saab arena. "Ingen ska kunna säga att det är för dyrt att gå på hockey", säger klubbdirektören Anders Mäki.

Foto: Peter Jigerström

ishockey2018-08-27 17:00

Det har skrivits om det många gånger tidigare. Inte minst i Linköping under de senaste åren. Svajiga publiksiffror har förföljt LHC och fjolårets hemmasnitt på 5 688 åskådare i grundserien var det sämsta sedan Saab arena (som då hette Cloetta center) byggdes.

Nu görs en ny satsning för att vända den negativa trenden. Klubben räknar med att presentera den senare i veckan, men Sporten kan redan nu avslöja vissa delar. För att göra det kort: nytt biljettkoncept med ökad flexibilitet och fler paketerbjudanden, en större anpassning till olika målgrupper och försök att öka matchupplevelsen.

– Enormt viktigt för oss att få publiken till arenan. Dels ekonomiskt, men även sportsligt. Bra stämning och månghövdad publik kan ge oss minst ett tiotal poäng till i tabellen och vara skillnaden mellan en topplats och en kamp runt slutspelsstrecket, säger Anders Mäki.

Färjestads publiksuccé från i fjol har förstås givit eko i övriga SHL-klubbar och även i LHC. Mäki hymlar inte om att klubben tittat på vad som fungerat på andra ställen och försökt att överföra det till vad som kan passa här.

– Ingen ska kunna säga att det är för dyrt att gå på hockey, säger Anders Mäki.

Bland annat införs mer flexibla familje- och kompispaket med rabatterade priser. För sju av matcherna i grundserien hamnar biljettpriserna under hundralappen per person för alla familjepaket.

– En familj eller ett kompisgäng kan se ut på olika sätt. Då ska det finnas ett paket som passar för alla, säger Mäki.

Lördagar är bästa publikdagen och LHC spelar någon mer helgmatch. Det skulle ha varit två till, men inbokade konserter med Tomas Ledin och Björn Skifs kom i vägen.

Vissa veckodagar och motståndarlag drar mindre publik och då ska priserna vara lägre. Samtidigt höjs kostnaden för vissa biljetter till de mest eftertraktade matcherna.

– Vi vill nå fler målgrupper och locka även dem som inte varit så intresserade av ishockey tidigare, säger Mäki.

Av ekonomiska skäl planeras inga nya teknikinvesteringar i arenan till hösten, även om en ny bar är under uppbyggnad.

Nyligen genomförde klubben även en workshop med olika supporterrepresentanter.

– Det hjälper ju inte att få ny publik om vi tappar den gamla. Därför är det egentligen ännu viktigare att lyssna och se till att de mest frekventa besökarna har det bra. Vi ska inte ta någon för givet.

Biljetterna inför säsongen släpps på fredag – drygt två veckor före premiären mot Timrå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!