"Biffen" om den nya rollen i LHC

Publiksiffrorna är dåliga, någon kastar in en banger på isen under match – och mitt i allting står Peter ”Biffen” Karlsson som ny supporterkontakt. Corren träffade honom för att ta tempen på supporterkulturen.

Foto: Rebecca Candevi

ishockey2018-02-13 08:00

Det är flera år sedan Peter ”Biffen” Karlsson var en driven LHC-supporter. Han var också en av personerna som var med och bildade supporterklubben White Lions. Tiden har gått, men han minns tillbaka på då han själv stod i klacken och hejade fram LHC.

– Supporterkulturen har gått lite upp och ner. När vi bildade White Lions fanns det någon stämpel som sa att vi var värstingar – men det var vi inte. Vi lät väldigt mycket och tyckte det var kul. Vi såg upp till skotska ”Tartan Army” (fotbollslandslagets fans, vår anm). Under den här tiden spelade LHC i division två. Folk trodde att vi supportrar var flera hundra personer, fast vi inte var det. Vi åkte ofta i personbilar och ibland med minibussar till matcherna. Några gånger fick vi ihop stora bussar och då var det ofta Tranås eller Nyköping som var motståndare. Det fanns inga sociala medier att spridas igenom så vi sprang runt och delade ut brev till folk vi tyckte var fräna på stan. Vi ville vara passionerade till sporten men samtidigt lite coola, och vi lyckades ganska bra. Efter några år insåg vi att vi behövde bilda en förening, säger Peter Karlsson.

Under en period var det problem med firmor som gick på hockeyn för att sedan åka till utsatta platser och slåss mot varandra. Det är någonting som inte märkts av på flera år.

– Det har nog mer eller mindre försvunnit. Det är ju Emil i Lönneberga-fasoner enligt mig. ”Nu är det söndag och då super vi och slåss”. Det har ingenting med supportrar och supporterkultur att göra. Det är bara idioti, säger Karlsson.

Men samtidigt tycker Biffen att det ska få vara starka känslor bland supportrar och publik under en hockeymatch.

– Det måste få vara lite hotande och kännas lite farligt – men det får inte vara farligt. Ingen människa ska komma till skada. Man ska såklart sjunga och heja på sitt lag men man ska samtidigt få häckla mot motståndarnas supportrar... men inte slåss. Lite måste man kunna ta. Det är för mig riktig supporterkultur. Sen händer det att folk blir osams... men det blir ju folk av att någon snor ens tvättid också. Det kommer alltid ske och det får man ta därefter.

Vad är det som gör att du passar i den här nya rollen?

– Jag har jobbat mycket med musik och ungdomar, vilket gör att jag har erfarenheter som är bra för det här. När någon som är yngre gör något dumt frågar jag alltid mig själv ”Hur var jag?”. Någonstans, så länge det inte är grovt, tror jag att lösningen inte är att stänga ute folk. Då skickar man bara problemet någon annanstans. Det gäller att ha förståelse. Sen ska det inte vara acceptans för allting... som till exempel när någon slängde in en banger. Det kan skada någon samtidigt som det skadar spelet och klubben.

Publiksiffrorna har inte varit de bästa under året, vad tror du är anledningen?

– Det behövs mer tid. Samhället ser annorlunda ut där vi istället för att börja jobba klockan sju börjar klockan åtta eller nio på morgonen. Det gör att vi också slutar senare och då ska man hinna till matcherna som börjar 19:00. Det går att gå ofta som familj, men det kostar pengar. Folk har inte hur mycket pengar som helst. Förr fanns inte stora lekland med studsmattor och det fanns till exempel inte lika många restauranger. Samtidigt engagerar sig föräldrar mer genom att skjutsa barnen till skola och träningar. När jag var liten tog jag mig själv överallt. Det fungerar inte så längre... förmodligen på grund av säkerheten. Tiden räcker helt enkelt inte till, säger Karlsson.

För att få folk att "få mer tid" kommer LHC börja med ett nytt koncept där andra intressen kombineras med hockeyn.

– Till exempel kommer vinklubben ha vinprovning under en match och det blir ett paketpris för allt. Det är så vi försöker hitta mer tid till vår publik. Vi förstår att vi inte kommer att fylla en arena på det här sättet men vi vill verkligen öka med 1000 personer per match till nästa år. Sen är det lite roligt att när vi gör undersökningar är det en sak som publiken önskar, och det är att LHC vinner. Det jobbar vi på för fullt för att kunna ordna, säger Biffen skrattande och fortsätter:

– Det är inte tv:s fel att publiksiffrorna sjunker... för tv marknadsför oss. Det är som sagt tiden. De som betalar abonnemanget till kanalerna betalar ju våra spelares löner. Men samtidigt är det inte kul att det är tomma arenor. Det är en utmaning.

Samtidigt vill LHC skapa en bättre känsla inne i arenan under match för att alla ska känna sig hemma.

– Vi ska försöka profilera barerna med olika musik så att folk känner sig hemma någonstans. Vi måste aktivera hela arenan så att det händer någonting. Det kan inte vara lika tyst här som när du sitter i väntrummet hos tandläkaren. Vi vill försöka hitta ett mervärde. Men det kostar pengar det också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!