Toyota: Bredd går före elit

Toyotas besked till Mjölby: Vi blir kvar i området under lång tid framöver. Toyotas besked till Mjölbys idrottsliv: Inga elitsatsningar på orten stöttas, det är inriktning mot bredd som gäller.

Kjell Karlsson från Mjölby kommun och Kristian Björkman och Anna Graf från Toyota material handling AB berättar om planerna för Lundbyvallen i framtiden, och Toyota om sin syn på stöttningen av idrottslivet i Mjölby och regionen.

Kjell Karlsson från Mjölby kommun och Kristian Björkman och Anna Graf från Toyota material handling AB berättar om planerna för Lundbyvallen i framtiden, och Toyota om sin syn på stöttningen av idrottslivet i Mjölby och regionen.

Foto: Jens Bollius

IDROTT2018-05-18 11:00

Det går bra för Toyota Material Handling, det tidigare BT products, i Mjölby. Storföretaget, som fyllde 70 år för två år sedan, sysselsätter 2 800 personer och har vuxit med tusen bara de senaste tre-fyra åren. Mjölbyföretaget är Östergötlands tredje största.

För två år sedan uttryckte företaget till Mjölby kommun ett intresse av hörntomten där Lundbyvallen, en av ortens klassiska idrottsanläggningar, är belägen.

– Vi vill säkerställa att vi kan expandera, säger vd Kristian Björkman.

LÄS MER:"Klassiska arenan kan försvinna"

Ingen tidsplan finns och Toyota är inte heller säkra på vad man i så fall vill göra på platsen där Lundbyvallen ligger. Ingen formell förfrågan finns till kommunen om köp.

– Vi vill inte tvinga bort någon fotbollsklubb. Det här är långsiktiga planer, vi vet inte när vi kan behöva marken. Men när marken blir till salu är vi intresserade, vi vill säkra området, säger Björkman.

Men Mjölby kommun har uppfattat expansionsplanerna så konkreta att Mjölby Södra redan har börjat förbereda sig på en flytt av fotbollsanläggningen i framtiden. Det har pratats om en ny konstgräsplan på Kungshögaområdet intill skolan.

– Vi vill säkerställa att Toyota kan expandera i Mjölby. Vi vill också vara långsiktiga och pratar med Södra om detta, säger Kjell Karlsson på kommunen.

Toyotas Kristian Björkman nämner Vifolkavallen där det borde kunna finnas plats för även Mjölby Södra i framtiden.

Samtidigt vill Mjölby kommun ha ungdomsverksamheter på båda sidorna av stan, så att barn kan cykla eller gå till träningen. Därför finns tankarna om en framtida flytt till Kungshöga för Södra.

Pratet om att bygga en träningsanläggning på marken där Lundbyvallen ligger?

– Det finns inget konkret förslag i dagsläget så vi kanske kan samarbeta med klubben på något sätt. Jag har bara vetat om spåren, visste inte att det huserade en fotbollsklubb där. Men vi är mån om vår personal, säger Kristian Björkman.

Det är bredd och socialt ansvar som gäller för Mjölbys största arbetsgivare och i det tänket intog företaget i fjol en ny sponsringspolicy.

I budget finns nu 300 000 kronor per år till barn- och ungdomsverksamhet. Det behöver inte bara vara idrott, utan även andra föreningar kan stöttas. Toyota riktar sig heller inte till bara Mjölby, utan till hela regionen. Föreningar från Motala, Linköping, Norrköping och andra orter i regionen kan också söka.

– Två gånger per år kan man söka stipendier. Vi har ju ett stort antal i personalen som pendlar och därför vänder vi oss till hela regionen, säger Anna Graf, företagets sponsringsansvariga.

Det är i det här nya tänket, där det enligt Toyota nu kommer in fler och fler ansökningar, som företaget valt att sluta sponsra "elitidrott". Det är därför man har beslutat att inte sponsra ishallsnamnet hos Mjölby HC.

– Tidigare har vi fått kritik för att vi bara stöttat hockeyn och därför vill vi nu nå ut bredare. Med bredd kan man ju också bygga någonting bra och långsiktigt, säger Kristian Björkman.

Toyota sponsrar fortfarande elitlag, som exempelvis Linköpings HC, men då tas de besluten i Bryssel genom huvudbolaget Toyota Material Handling Europe.

I Mjölby har företaget budgeten på 300 000 kronor till breddidrott att spendera. Då finns det värden att följa i policyn, som jämställdhet och miljö.

– Vi tycker att bredden är viktigare. Hellre en sommarcup för ungdomar, säger Kristian Björkman.

Toyota har från huvudkontoret i Japan bestämt att framtiden för företaget finns i Mjölby.

– Vi är långsiktiga och vill stötta den ort vi finns på, säger Kristian Björkman.

Samtidigt är inte sponsringspolicyn skriven i sten.

– Vi gör en utvärdering om tre år och ser då hur det fungerat, säger vd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!