Damallsvenskan får huvudsponsor

Helsingborg2004-04-06 17:20

Intresset för damfotboll har ökat kraftigt i och med VM-silvret i höstas och svensk damfotboll börjar nu finansiera sig själv.

Damallsvenskan har fått sin första huvudsponsor och damlandskamperna kommer i år att för första gången ge ett överskott.

Det är Kronfågel som gått in som huvudsponsor till damallsvenskan. Företaget är också en av tre sponsorer till damlandslaget, som för första gången får egna sponsorer. De övriga är Axa och Coca-Cola, och de tre företagen går in med ungefär en halv miljon kronor vardera till landslaget.

Vi har plats för en sponsor till för landslaget, säger fotbollförbundets marknadsansvarige Jan Larsson.

Det är först i år som damlandslagets hemmalandskamper kommer att gå på plus, ekonomiskt. I år möter Sverige Serbien/Montenegro i EM-kvalet den 12 maj i Växjö och spelar en jubileumslandskamp (fotbollförbundet fyller 100 år) mot Norge i Uddevalla 24 juli.

De kommer att generera ett litet överskott, säger Larsson.

Anledningen är att man räknar med större publikintäkter - minst 6 000 åskådare per match.

Tidigare har damfotbollen levt på intäkter som herrfotbollen dragit in framför allt från tv-avtal. Nu börjar man få egna intäkter. Och samtidigt börjar även tv-bolag visa intresse för damfotboll.

TV4 ska visa minst sju direktsända allsvenska matcher i höst, efter OS. Kanal 5 sänder cupfinalen och SVT svenska lags matcher från Uefa Women's Cup.

Att damfotbollen blir mer tillgänglig i tv gör att den blir intressantare. Men det får inte ske på bekostnad av publiken på arenorna, menar Larsson.

Damfotbollen hoppas mycket på en större publiktillströmning till framför allt allsvenskan. 20 procent höjning av publikantalet är målet - det skulle innebära totalt 150 000 åskådare eller ett snitt på 1 136 åskådare per match under årets säsong.

Och till 2005 hoppas man på ett publiksnitt på 1 500 åskådare. Det kan jämföras med 164 åskådare i snitt per match 1992.

Inom damfotbollen jobbas det aktivt för att förbättra de allsvenska arrangemangen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!