Kenneth Eriksson gav full fart

Hagfors2002-02-02 16:14

Det kan ge Eriksson och Thörner en plats på pallen. Kanske. Efter en blixtrande körning på den åttonde sträckan kunde Kenneth plötsligt se tredjeplatsen långt bort i fjärran.

När dagen var slut, var Kenneth sexa med 36 sekunder fram till trean Carlos Sainz, spanjoren som så ofta blivit tvåa i Sverige.

Än fanns det lite svenskt kvar i det Svenska rallyt. Vem hade trott det efter fredagen, när Eriksson låg tolva och ändå var snabbaste svensk.

Inte undra på om fansen slokade.

Men så gjorde svensken en justering på centerdifferentialen, hittade rytmen och stödde sig tungt på gasen.

Satsningen var massiv. Det var så Tina Thörner pustade.

Näst snabbast

På åttonde sträckan, en helt ny sträcka förbi sjöarna Lejen och Ryssen, var Eriksson näst snabbast. Hur han kunde hålla sådant tempo med sin stora Skoda var en gåta.

Eller snarare - det var en uppvisning i briljant körning.

Det var Eriksson från Äppelbo som satte färg på VM-rallyt på lördagen.

Åt de båda finländarna Marcus Grönholm och Harri Rovanperä var inte så mycket att göra, hur mycket Eriksson och de andra än töjde på gränserna till det omöjliga.

Svensken klämde sig in mellan finländarna en gång, på åttonde sträckan. Det var allt.

Inte ville Grönholm och Rovanperä förstöra för varandra heller. Om det skedde efter en bister blick och några bestämda ord från Peugeots stallbas Corrado Provera är oklart.

Grönholm verkade visserligen inte bry sig, han bara gasade. Men Harri Rovanperä, allt mer klar tvåa i rallyt, medgav under en paus i Hagfors att han inte satsade riktigt lika hårt länge.

Det beslutet var hans eget, försäkrade Rovanperä. Och så log han diplomatiskt, tvetydigt.

Kanske har jag också lite problem med fjädringen höger fram, sa Rovanperä efter SS8.

Betoningen var på kanske.

Dubbelseger

Peugeot vill ha en dubbelseger och allt pekar mot att de får det. Om det inte rent av blir en trippel - Richard Burns är på väg upp genom fältet.

Thomas Rådström, som var segerkandidat tills han körde av vägen två sträckor i rad på fredagen, hade en måttligt skojig lördag.

Först skulle mekanikerna byta turbo och något blev fel med själva hantverket. Det gav 2.30 min i tidstillägg.

Då halkade Rådström ner i startlistan och fick problem med publiken. När han kom körande en bit efter de andra promenerade folk på vägen, i tron att alla storfräsarna redan hade passerat.

Det hade de inte.

Och spårigt var det. Det var för bedrövligt, tyckte Rådström som då var fjärran från täten men som ville testa Citroen-delar i racertempo.

Så stallet gjorde en taktisk manöver - Rådström trängde sig före i startfältet vid en tidkontroll och fick ytterligare 16 minuters tidsstraff för att ha klockat in för tidigt. Men han kom längre fram i startfältet. Det fick det vara värt.

Ska vi testa så går det inte att hålla på och parera för åskådare på vägen, sa Rådström. Det blir säkrare så här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!