En våldsam krasch på den klassiska sträckan Rämmen stoppade på fredagen det svenska VM-rallyt.
Andreas Eriksson, rallyförare från Stockholm, körde av i hög fart.
Bilen for över snövallen, voltade i luften och rammade ett träd.
Eriksson klarade sig bra men i stolen bredvid i bilen satt kartläsaren Patrick Henriksson fastspänd och klagade över smärtor i ryggen.
Medan åskådarna rusade till och konkurrenterna försökte lirka sig förbi olycksplatsen fick Henriksson sitta kvar. När sjukvårdarna kom på plats fixerades hans nacke med stödkrage och där satt han medan man skar av de kraftiga rören i den skyddsbur förarna sitter i och skar upp sidan på bilen.
Rallyt stoppades en stund och de som startade efter Eriksson fick leta sig fram via alternativa vägar. Förarna fick en sträcktid av arrangörerna att lägga in i resultatet. Sedan fortsatte rallyt som vanligt.
Patrick har fått en kompression vid sjätte kotan, berättar teamchefen för Fords WRC Team Sweden, Mats Thörnberg, som Andreas Eriksson och Henriksson kör för.
Han blir lite stel en tid framöver, men värre är det inte, sa en lättad Thörnberg efter att ha fått tala med läkarna på Karlstads lasarett dit Henriksson fördes.
Kraschen hände på samma sträcka som Kristoffer Nilsson virade en Subaru runt en telefonstolpe på, för några år sedan.
Då som nu kom avåkningen på ett högfartsparti. Enligt Andreas Eriksson hade man hamnat något fel i noterna och bilen for av vägen.
Smällen mot trädet blev kraftig. Rallybilen for med underredet först och trädet träffade rakt under stolarna.
Det var tur i oturen, även om skyddet i en WRC-bil är av mycket hög klass även för en smäll högre upp i kupén.
En rallystol är gjord så att den passar perfekt och med kraftig fyrpunkts säkerhetsbälte som håller fast kroppen. Det hade stor del i att Henriksson klarade sig med så lindriga skador som han gjorde.