Rådström tvingades bryta

Thomas Rådström satt i rallybilen och räknade ställen som det blödde på efter kraschen som släckte drömmen om att vinna Svenska Rallyt.

HAGFORS (TT)2002-02-02 12:41

-- Fem, sa "Rådis" när han räknat färdigt alla små jack och skrapsår efter krafsandet i motorrummet för att bli kvitt snön.

Egentligen var hans äventyr på specialsträcka tre, drygt tre mil in på den lilla skogsvägen norr om Ambjörbyn, inte så farligt.

Inte gick det speciellt fort, för det var slingrigt och moddigt. Men bilen gled ner i diket och begravde sin röda nos djupt i snön.

En situation Rådströms fabriks-Citroën aldrig hade varit i förr.

-- Luftintaget är felkonstruerat visade det sig, så det släpper in snö, säger Rådström. Det finns ritningar till ett nytt, men det kan inte godkännas av internationella förbundet förrän senare. Inför katalanska rallyt i mars tror jag.

Inte mycket hjälp en februaridag i en skog i Värmland.

"Finska rallyt"

Nu vägrade motorn att gå mer än på tomgång och Rådström fick slita av ena förarhandsken och krafsa i den tätt packade snön djupt inne i luftintaget.

Medan knogarna blödde gav han sin Citroën chansen att få luft och tvinga varvtalet upp över tomgångsmalandet.

Då hade det gått sex-sju minuter -- en evighet i rallyskogen.

Den före detta segeraspiranten Rådström låg plötsligt 56:a, 8.21 minuter efter täten.

Chanser till vinst?

-- Nästa år i så fall, sa han och garvade, mitt i eländet.

Nu ser i stället Svenska Rallyt ut att bli Finska rallyt. Finländarna trängs i täten. Britter och normän försöker hänga med.

Eriksson bäste svensk

Till och med belgaren Freddy Loix, som kör med bruten tå och vänster underben i plastskena, är snabbare än svenskarna.

-- Allt under knäet är fixerat i förbandet, förklarar Loix för TT och lägger upp foten på dörrkarmen för att visa.

-- Kraften att bromsa med vänsterfoten hämtar jag i knäet. Efter en stund får jag nästan kramp, säger han och pekar mot ljumsken.

Ändå är han femma.

Bäste svensk är Kenneth Eriksson, tolva i sin Skoda. Lite större och bökigare än andra bilar om det är trångt, men följsam och fin. Och förmoldigen på väg att ta Kenneth högre upp i startlistan.

Fast knappast så långt som till hopen av finländare i täten.

Svårt i nysnön

Marcus Grönholm och Harri Rovanperä, som båda vunnit rallyt i Peugeot, har en sekundfight som går utanpå det mesta.

Trots väglaget.

-- Det är råddigt och jävligt, sa Grönholm efter SS3 och slingrade med ena handen för att visa hur Peugeoten for som en smörklick i en het stekpanna i sörjan på skogsvägarna.

När dagen var slut ledde Rovanperä med 0,9 sekunder för Grönholm. Som en blinkning i snöyran.

Det kom flera centimeter nysnö under dagen. Allt var vitt, det var svårt att hitta fäste både för ögon och hästkrafter.

Värst drabbades de som startade först. Tommi Mäkinen till exempel. Han valde dessutom fel däck inför dagens första sträckor.

Petter Solberg, norrman och sexa i rallyt, gjorde samma tabbe. Som om inte det var nog fick Sollberg på SS3 dessutom på två bakdäck, där den mousse eller skumplast som ska göra ett punkterat däck körbart även utan luft, trilskades. Den lade sig som klumpar i däcken och obalansen var fruktansvärd.

-- I två mil körde jag så här, berättar Solberg och skakar och rister så man ska förstå hur eländigt han hade i full fart bland snövallarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!