Speedwaylaget Kaparna tvingas av allt att döma dra sig ur allsvenskan. Kaparna hade tänkt köra en del av säsongen på Ullevis VM-bana, men har inte råd att betala för sig.
Hösten 2003 blev Kaparna svenska mästare. Sen dess har det mest gått utför för Göteborgslaget. Inför förra säsongen miste man arrendet för hemmabanan i Arendal. Kaparna tvingades köra sina hemmamatcher i elitserien på andra klubbars banor.
Säsongen avslutades med att klubben miste sin elitlicens, eftersom Svenska motorcykelförbundet (Svemo) inte godkänt revisionsberättelsen för 2006. Därmed blev Kaparna, som körde sig till näst sista plats i elitserien, tvångsnedflyttade till allsvenskan.
Planen var då att köra första delen av årets säsong på den tillfälliga bana som redan nu lagts ut på Ullevi inför VM-tävlingen 24 maj. Men i efterhand har det visat sig att kommunens arenabolag Gotevent, som driver Ullevi, inte varit överens med Kaparna om villkoren. Gotevent vill ha 120 000 kronor i kostnadsersättning för varje match.
Att de skulle få använda Ullevi gratis har det aldrig varit tal om. Alla som hyr arenan för något arrangemang måste betala. I år har vi dessutom två allsvenska fotbollslag som spelar här, vilket innebär att arenan måste ställas om för det efter varje speedwaytävling, säger Ullevichefen Anders Albertsson till TT.
Kjell Åshede är ordförande i Göteborgs MK, som är den klubb Kaparna tillhör. Han ger en annan bild.
I höstas sades inget om att vi skulle betala. Då var det bara positivt att vi skulle provköra banan, säger Åshede till TT.
Klubben har inte råd att betala vad Ullevi begär. Därför talar nu allt för att man drar sig ur serien. Att köra en hel säsong till på någon annan bana är inte ekonomiskt hållbart.
Kaparna väntas fatta beslut om att dra sig ur serien på måndag, då klubben har årsmöte. Man har redogjort för situationen i ett brev till Svemo. Om Kaparna utgår återstår fem lag i allsvenskan.
Vi har bett de andra klubbarna om synpunkter på hur serien ska köras utan Kaparna, säger Christer Gustavsson i Svemos rundbanesektion till TT.
Göteborgs MK planerar att bygga en ny bana på kommunal mark i Säve. Detaljplanen är godkänd, men bygglovet dröjer eftersom det inte är helt klart hur arrendet ska utformas.