-- Underbart att någon vågar sticka upp och utmana topplagen.
-- Att det muttras ute i landet är bara bra. Ska du kunna slå de bästa måste du forechecka högt upp i banan och det är precis vad Linköping gör.
Så uttryckte sig Leif Boorkunder VM, expertkommentator i TV 3, när Corren sprang på honom vid rinken i Göteborg.
Som vanligt var han full av åsikter och idéer.
-- Linköping har valt en väg som väcker både ont blod och reaktioner. Men vill de ha en spelare som även Färjestad vill ha, så måste de betala mer. Så enkelt är det.
-- Jag hoppas verkligen att de lyckas, säger Leif Boork.
Som gästkrönikör i en kvällstidning skrev han för någon vecka sedan:
"Grattis Linköping och ordförande Christer Mård! LHC-ordföranden är kunnig, drivande och orädd. Det vill säga en riktig utmanare till Värmlandsmaffian!"
LHC har till nästa säsong siktet inställt på slutspel och har så här långt värvat namnkunniga - och dyra -- spelare som Thomas Johansson, Jan Mertzig, Andreas Pihl och Mikael Håkansson. Omsättningen budgeteras till 60 miljoner kronor och lönenivån ökas till 30 miljoner.
Slutmålet är klart: SM-guld 2006.
Leif Boork säger:
-- Alla ska vara medvetna om att pressen och förväntningarna ökar. Linköping lägger sten i sin egen ryggsäck och det gäller att orka bära den. Det kan komma en reaktion, men en sådan här satsning måste ges ett par, tre år.
Som sportchef och tränare i Hammarby hade han annars haft all anledning att sucka över LHC:s värvningar. Två juniorlandslagsmän -- backen Andreas Holmqvist och centern Tim Eriksson -- har flyttat tjugo mil söderut.
-- Om jag varit i deras kläder hade jag gjort likadant. Det är två bra värvningar och för killarnas skull är jag glad att de valde Linköping. Jag uppfattar det som att det är en klubb som står för vad den säger, säger Boork.
Även Lars-Gunnar Jansson, populär expertkommentator på radion, gillar LHC:s satsning.
-- Den känns nästan gigantisk, det är många som undrar vad som pågår och säkert lika många som hoppas att det ska gå åt helvete. Men elitishockey i dag är business och en affärsidé. Frågan man ställer sig är var de får alla pengar ifrån.
-- Annars tycker jag bara det är bra att nya klubbar vågar visa musklerna. Det behövs i svensk ishockey, säger Lars-Gunnar Jansson.