Det svenska hoppet Assa Abloy var nära att kollidera med en åskådarbåt när sista etappen av Volvo Ocean Race startade i Göteborg på lördagseftermiddagen.
Tyska ledarbåten Illbruck var snabbast ut på Kattegatt.
Uppåt 4 000 fartyg, små och stora, kantade farleden ut från hamnen när en kanon på Älvsborgs fästning sköt startskottet klockan 14. Skärgården badade i sol. Hur många människor som följde skådespelet är svårt att säga. Tusentals såg starten från Käringberget på land. Ännu fler fanns ute på de Stena-färjor, mindre passagerarfartyg och rena fritidsbåtar som låg i särskilda publikområden.
Världsomseglingens drygt veckolånga uppehåll i Göteborg blev en succé, som beräknas ha lockat omkring 350 000 dagsbesökare.
Men under startsträckan ut mot Vinga höll publikintresset på att ställa till det för Assa Abloy, som är det enda hotet mot Illbruck i poängtabellen. Tävlingsbåtarna sicksackade iväg med lätt medvind, och gick ibland ut bland armadan av åskådarfartyg i jakten på vind innan man bytte kurs.
Publikbåtarna hann inte undan. Vår båt var på väg att krocka med ett militärfartyg som höll bort åskådarna, väjde och seglade i stället bara några meter från en större passagerarbåt. Strax efteråt kom vi väldigt nära en Stena-färja, berättar Josefine Lemmel, som är pressansvarig för Assa Abloy.
Illbruck fick en kanonstart och tog en markant ledning redan i farleden ut från Göteborg. Den andra svenskbåten, SEB, följde efter. Resten av fältet hamnade i ett område med nästan stiltje i de ojämna vindarna.
Oceanseglingens sista etapp har målgång i tyska Kiel under söndagen. Med tanke på de lätta vindarna inträffar det troligen under eftermiddag eller kväll. Bara vädret vet.
Etappen är tävlingens kortaste, endast cirka 250 sjömil. Därför valde några av teamen att klara den med en mindre besättning och därmed göra båten lättare. Assa Abloy seglar dock med tolv man som vanligt, för att inte hamna i trubbel vid segelbyten och liknande.
Om Illbruck kommer till Kiel bland de fem första tar den tyska båten hem slutsegern. Om Assa Abloy vinner sista etappen och Illbruck blir sexa eller sämre, tar däremot den svenska båten hem spelet.
Under vägen söderut på Kattegatt delades fältet i två delar. Tre båtar, bland dem SEB, valde en mera västlig kurs. De övriga fem, med Illbruck i spetsen före bland andra Assa Abloy, gick något närmare den svenska kusten. Vilket som lönar sig bäst återstår att se.
Under alla omständigheter kommer besättningarna att minnas starten från Göteborg som en av de största folkfesterna i havskappseglingens historia.