-- Finland har lyckats, vi ska klara det vi också, säger Jonas Kruse, en av de båda kaptenerna.
Tid kommer det att ta, men att resultatet förr eller senare ger svenska förare i fabriksbilar i rally-VM, det tvivlar inte Kruse ett ögonblick på.
Han och förbundskaptenskollegan Fredrik Eljas tänker börja från grunden, nu i helgen i samband med en liten tävling i Enköping.
Förarna, Per Gunnar Andersson, 22, och Jimmy Joge, 23, ska få skriva sina egna noter.
-- Det här är ruta 1A, konstaterar Kruse.
Han, som har egen lång erfarenhet av att köra rally internationellt, vet hur viktigt det är att få noter som stämmer med det egna körsättet och som man har en personlig känsla för.
-- Det är en svår konst, man behöver hjälp och erfarenhet för att lyckas.
I Sverige är det traditionellt arrangören som bjuder på noterna, det vill säga den skrivna beskrivningen av hur vägen går, var det finns backkrön, tvära kurvor, hopp med mera.
Samma noter för alla. Ingen gynnas. Internationellt är det tvärtom. Noterna är personliga -- där finns ju bedömningarna som kan kapa tiondelar och ge fördelar framför de andra förarna.
Det innebär att när juniorlandslaget väl gnuggats i notskrivningen i Enköping och får köra tävlingen på lördag, så sker det utan spår i resultatlistan.
De får tävla inofficiellt. Egna noter är ju ett svenskt regelbrott, samtidigt som det är en nödvändighet för att lyckas internationellt.
Juniolandslaget kör i bilar lackerade i gult och blått och den här säsongen blir det bara en, kanske två, rallyn utomlands.
-- Den första blir på asfalt, grabbarna vill ha det så, säger Kruse. Klarar vi en utländsk tävling till, så blir det i så fall ett grusrally. Målet är att nästa säsong finnas med i två-tre VM-rallyn, säger Kruse.
De båda första i landslagssatsning är unga och snabba:
Per Gunnar Andersson leder senior-SM och junior-SM och norska mästerskapet i lilla grupp N.
Jimmy Joge är regerande svensk juniormästare.