En snabb undersökning vi gjort berättar att det spelas golf som aldrig förr i länet. Precis som i hela landet.
Vreta Kloster har till exempel ökat från drygt 3 000 rundor förra året till drygt 4 800 under samma period i år.
Flera andra klubbar vittnar om samma sak. Att antalet spelade rundor på klubbarna ökat dramatiskt, vilket är positivt. Men det finns andra saker som gör det tufft för klubbarna.
Tydligast är en nedgång på antalet greenfeeavgifter. När folk inte reser lika mycket i landet, på grund av coronapandemin, blir det färre gäster och lägre intäkter för klubbarna.
Extra svårt är det för de klubbar som annars har många kvarboende gäster, som köper golfpaket med både spel och boende.
Ett exempel är Ombergs Golf Resort där Jon Molneklev är verksamhetschef:
– Det har varit en tuff start på säsongen. Vi har få medlemmar, cirka 120 stycken, och där har vi sett en liten ökning i spelade rundor. Det stora tappet är bland gäster som skulle bott hos oss men avbokat, där har cirka 50 procent av våra gäster försvunnit.
Vid Mjölby GK är det hårt tryck på banan och antalet spelade rundor i år jämfört med samma tid förra säsongen har gått upp från 3 621 till 5 713. Nästan en fördubbling.
Men klubbchef Viktoria Schedin säger att man i april gjort en ny budgetprognos som visar sämre siffror än planerat när intäkter från greenfee, företagsgolf, tävlingar och sponsorer är oklart.
– Läget är väldigt osäkert och vi ser flera olika scenarier för resten av säsongen. Kanske får vi chans till återhämtning ifall restriktionerna blir lindrigare, men än så länge är det ingen som kan göra en riktig prognos över slutresultatet.
Det stora tappet för klubben finns på greenfee från golfpaket. Camilla Wernersson vid kansliet berättar att man 2019 sålde 354 golfpaket under maj. I dag ser det helt annorlunda ut.
– Maj är vår bästa månad för golfpaket men i år skulle jag säga att vi som bäst skulle kunna komma vi upp i 100 sålda innan månadsskiftet.
Man har ingen tanke på att dumpa priserna som en del klubbar valt att göra för att locka gäster.
– Det är fel av två anledningar. Dels är det inte en lösning ur en svår sits, med tanke på att det blir svårt att höja priset till det normala senare. Dessutom ska vi som rekommendationerna ser ut nu inte locka folk att resa i landet.
Camilla Wernersson fortsätter:
– Under en säsong har vi besökare från cirka 300 klubbar i landet. Hittills det här året är det 27. Även om det är tidigt på säsongen säger det en del om hur det ser ut.
Har ni fått många nya medlemmar?
– Det är också lite tidigt att konstatera, men som det ser ut nu kan det bli en ökning mot förra året. Vilket ger en viktig intäkt till klubben.
Viktoria Schedin:
– Att vi har all time high på banan är jättekul. Men det har gett oss nya utmaningar som vi måste klara av. Enbart medlemsavgifter räcker inte till att driva runt klubben. Samtidigt tror jag att medlemmarna nu spelat så mycket på sin hemmaklubb att man vill ha en variation. Då kanske vi kommer att få se fler gäster från närområdet.
Att stötta sin egen klubb är annars avgörande.
– Att tänka lojalitet mot sin hemmaklubb och stötta de bitar man vill ska finnas kvar när denna period är över är avgörande. Vi känner ett stort stöd från våra medlemmar och därför känns det ljusare och ljusare för varje dag som går.