Jonas Andersson från Frövi sitter i ett kraftpaket. Knappt fem meter lång och 480 kilo lätt och med en motor på 220 hästkrafter kan inte hans båt kallas för något annat.
Jonas tävlar för Motalaklubben Speed men har sitt hemmavatten i den lilla sjön Väringen utanför Frövi, tre mil norr om Örebro.
Frövi är en vacker liten idyll och när Corren träffar Jonas en skön försommarkväll ligger vattnet närapå som en spegel.
När Jonas är ute och testar rivs dock lugnet i samhället upp för en stund. Med ett öronbedövande vrål sticker båten iväg och förvandlas snart till en liten prick mot bakgrunden. Från stillastående med avslagen motor till hundra kilometer i timman på fyra sekunder och med en topphastighet som närmar sig duktiga tvåhundra! Formel 2000 är båtsportens motsvarighet till bilsportens IndyCar.
-- Det är full gas hela tiden, sen släpper det en tiondels sekund vid böjen där ute och då sätter sig båten som den ska i vattnet, förklarar han. Det är en underbar känsla.
Men så har Jonas också alltid gillat när det går fort. Han har ägnat tolv år till att köra motocross. Sedan hade alltför många ben i kroppen gått sönder och läkarna satte stopp.
-- Men jag kunde ju inte vara stilla för det. Man har det liksom i kroppen. Pappa har varit en duktig racerbåtförare så jag tänkte att det kanske kunde vara något för mig också.
I juni startar säsongens serie med tävlingar i Norge.
Omkring tjugo båtar från Sverige, Finland, Norge och Lettland finns på startlinjen. Man kör en bana som är knappa 1 600 meter lång. Det ska ta mellan 40 och 45 sekunder att ta sig runt och tävlingstiden är femton minuter plus två varv. Bäste man vinner. I den här sporten är det faktiskt så. Framgångarna är beroende av hur duktig föraren är. Inte direkt av hur bra båt man har. Förutsättningarna är nämligen lika för alla.
Det enda som får bytas ut på båten är propellern, tändstiften och munstycket i förgasaren. Sedan ska alla båtar vara identiska. För att kontrollera detta plockas alltid motorerna i de tre främst placerade båtarna i varje heat isär av funktionärer. Dessutom får varje förare hundra liter bensin när de kommer till en tävling. Allt för rättvisans skull.
-- Det är ett bra system, menar Jonas. Den som är bäst för dagen och har bäst ordning på grejerna vinner.
En duktig förare är snabb i starten och smart vid rundningarna.
-- Är man inte med i starten utan får en båt framför sig blir sikten lika med noll, förklarar Jonas. Då får man dra av på farten lite och sen är det svårt att komma ifatt igen.
Det gäller att inte kollidera med andra båtar när det blir trångt. Skrovet består endast av fyra millimeter tunn plywood.
-- Kör man ihop så sjunker man!
Förra året var trassligt för Jonas. Båten krånglade ständigt och alltför mycket tid gick åt till att meka. Han slutade femma i serien totalt och var inte nöjd. Till den här säsongen, som blir Jonas fjärde i ordningen, har han ny båt och pratar om revansch.
-- Den här båten har vunnit serien ett år och varit tvåa två år så jag vet att grejerna fungerar. Så här väl förberedd har jag aldrig varit tidigare.
En av de tävlingar som Jonas ser fram emot allra mest är naturligtvis hemmatävlingen i Motala i samband med Vätterfestivalen.
-- Jag gillar banan och arrangemanget omkring tävlingarna. Sen minns jag förstås det fantastiska publikstödet som jag fick förra året, säger han och ler.
-- Det vill jag ha i år också!