När det ena laddar för ett nytt rekordår i kassorna och tv-siffror ska det andra utmana hela allsvenskan 2014, som bara är en vecka bort. I varuhuset är det lugnet före den stora vår- och sommarstormen den här tiden på året medan den allsvenskan nykomlingen är på träningsläger i Turkiet inför sin historiska säsong.
På Idrottsplatsen – drygt tre mil från Sveriges mest kände tv-vd Boris Lennerhovs kontor i Ullared – putsas och byggs det i väntan på de större gästerna.
– Det är i klass med Åshöjdens BK, tycker Boris Lennerhov om klubbens stora steg i höstas och tänker på Max Lundgrens böcker om den lilla skånska klubben, som utmanade hela Fotbollssverige.
Falkenbergs FF var bara en snedspark från ett sportsligt haveri 2012. Klubben klarade precis kontraktet i superettan, men balanserade på en skör tråd. Klubbledningen hörde av sig till Gekås och ville ha ett möte.
– Vi satt här och förhandlade, minns Boris, när vi sätter oss i soffgruppen på kontoret.
– Vi sponsrar gärna och mycket, men inte på elitnivå. Vi var inte intresserade av kommersiell sponsring utan har valt andra projekt som SOS Barnbyar, lokala cuper och konstgräsplaner. Det är mer vår grej.
Höstmötet 2012 förändrade den principen.
– Det är en svår marknad. FFF behövde oss. Vi ville ha kvar laget i superettan så därför gick vi in med ett stöd på tre år, där vår logga finns på deras tröjor.
I år syns den på de allsvenska arenorna.
– När vi skulle skriva avtalet ville vi ha med en klausul, där stödet skulle minska om laget åkte ur. Det skrevs, på klubbens egen önskan, en klausul till om en ny förhandling om laget skulle gå upp … Det fanns ju inte på stjärnhimlen så det var ju inte så svårt att lova det då.
Boris Lennerhov var på plats, när laget slog Ängelholm i den sista omgången och blev klart den 2 november 2013.
– Det var en fantastisk stämning. Det var till och med lite overkligt.
Tänkte du ”vad stod det i avtalet?” i triumfens ögonblick?
– Det bekymrade mig inte ett skvatt. Jag hade precis klart för mig vad det handlade om. De pressade oss inte det minsta utan blev nog väldigt nöjda med vad det blev.
Hur mycket pengar det handlar om vill han inte gå in på.
– Vi ville inte smyga med på framgången utan såg till att göra rätt för oss.
Det är mer än färgerna blått och gult de två har tillsammans.
– Gekås är lite av folkets hus. Det skulle inte klä oss att sponsra en storklubb, menar Boris.
– Både företaget och FFF är en framgångssaga, där man nästan gjort det omöjliga. Det ska inte funka egentligen, men det har gjort det. Det är ingen storägare med en massa pengar som bara klivit in och fixat det här utan man har byggt med små resurser under lång tid. Det krävs något annat.
Ett lyckat recept?
– Likheterna är fler än olikheterna.
Nu sprids budskapet än mer?
– 95 procent av svenskarna vet redan vad Gekås är så vi behöver egentligen inte finnas med på en tröja för att skapa ett intresse. Det är mer en social vinkel på det. Vi vill vara med och stödja vårt lokala lag.
På vägen ut från kontoret genom lagret till varuhuset, där drygt 2 500 personer fyller sina kundvagnar den här dagen, passerar man en tavla med företagets hisnande siffror.
Omsättning: 4,7 miljarder.
Dagsrekord: 33 miljoner.
– Det är så stora siffror att det är svårt att ta in, men när alla kassor är öppna säljer vi för cirka 30 000 kronor i minuten. Det är lättare att förstå, säger Boris.
– ...men jag går inte omkring och blir imponerad av talen. Jag undrar och funderar bara hur vi ska slå dem... Jag kan inte gå till min styrelse och säga att vi är nästan lika bra. Det räcker inte.
Det växer så det bokstavligen knakar i den halländska skogen. Mitt ute i ingenstans, där vägkorsningen kan ta dig till Varberg, Falkenberg eller Svenljunga, har man byggt för smått osannolika 800 miljoner kronor under de fyra senaste åren. Det är en svindlande tanke för lilla Ullared, där det bor 800 personer. Det enda, som inte finns här, är en gräns.
– Det mesta är nog ogjort, säger Boris och levererar i nästa andetag en filosofisk tanke om framtiden.
– Jag vill hela tiden lyckas. Jag vill hela tiden få det att gå lite, lite bättre, men jag är ingen man med stora och långsiktiga visioner. Vi hade 14 000 kunder om dagen förra året. Ska vi växa fem procent till måste det komma 700 till per dag. Hur ska det gå till? Jag kan bli jättetrött av bara den tanken, menar Boris och fortsätter...
– Drygt 2,3 miljoner svenskar var här minst en gång under 2013. Det betyder att 6,7 miljoner inte var här. Varför var de inte det? Det får blir gränsen. Det mesta är, med det i tanken, ändå ogjort.
Att gå en tur på golvet bland alla hyllor, alla kläder och alla produkter med Boris Lennerhov är som att kliva rakt in i tv-serien, där folk stannar upp, hälsar, skojar, tar bilder eller bara berättar en historia om ingenting... Boris trivs i folkvimlet och gratulerar en mor och dotter med en överfylld kundvagn, där berget av de gula påsarna skymmer sikten.
– Det finns ett härligt engagemang bland våra kunder. Jag får massor av brev med ros och ris.
Det är dock väl lugnt på vår promenad.
– Man blir nästan deprimerad, när man går här i januari, februari och halva mars. Lågsäsongen är så tråkig. Det är visserligen luftigt så du får ju en bra bild av varuhuset. Det är ordning och reda, men så mycket roligare det är här en riktigt bra dag.
Den 7 april är det premiär för den femte säsongen av tv-serien Ullared, som gjorde Boris Lennerhov och flera av de anställda på varuhuset – särskilt Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren kända över hela landet. Morgan och Ola-Conny fick en serie till på köpet med deras starka äventyrsresa över hela världen.
Det är inte för inte Morgan och Ola-Conny har egna t-shirts med tryck på ute bland hyllorna.
Vid vårt besök sitter de med en producent på kontoret och drar upp nya äventyr för tv-publiken.
– Det tar mycket tid och kräver massor, men vi kör så länge det är bra tittarsiffror och vi får mer kunder.
– TV-serien har haft en stor betydelse för vår tillväxt. Vi kan nog räkna in en miljon nya besökare tack vare Ullared. Det har blivit ett fenomen.
Du har blivit hela Sveriges vd... En snäll, trevlig, glad och påhittig vd?
– Det är kanske en viss försköning av verkligheten, men jag är glad över den bilden. Många personer i min roll kan ta sig själva på ett alldeles för stort allvar ibland. Jag försöker vara den jag är hela tiden. Ett företag mår allra bäst, när människor mår bra när de går till jobbet.
Så får du också inviga och klippa band på bästa sändningstid?
– Ha, ha, ha... Jag försöker vara kreativ och skoja till det. Det är dock mest tack vare tv jag håller alla dessa invigningar. Jag skulle knappast klippt band för en lösgodisavdelning eller ett parkeringshus annars. Jag brukar dock alltid vara ute i sista sekunden, men det löser sig alltid.
Som för Gekås och för Falkenbergs FF.
Mats Willner / NT