Sociala medier en del av VM

När Spanien vann EM-guld 2012 exploderade Twitter med 16,5 miljoner tweets om finalmatchen. Nytt rekord. Sättet att följa världens största sport har förändrats. Corren ställer sig frågan – hur kan det komma sig?

Uppslukade. En mix av tv och smartphones tar familjen Fornander del av fotbolls-VM.

Uppslukade. En mix av tv och smartphones tar familjen Fornander del av fotbolls-VM.

Foto: Pia Molin

Fotboll/Ljungsbro2014-06-19 10:35

Det är halvlek mellan Belgien och Algeriet när Corren kliver innanför dörren hos familjen Fornander i Ljungsbro. Pappa Tobias Fornander rullar igenom Facebookflödet för att titta vad vännerna skriver om VM. 10-årige Oscar använder en app för att kolla vad hans artistnamn skulle vara om han spelade för Brasilien.

– Många kompisar skriver, så man svarar och kommenterar. Det är intressant vad andra säger om situationer i matcherna, säger Tobias Fornander.

I sin telefon har han förutom Facebook också stenkoll på VM med en app med alla matcher och tabeller. Och på soffbordet ligger en surfplatta.

I dag ser många tittare nästan mer av innehållet på sin smartphone, surfplatta eller dator än vad de gör av matcherna. Det långsamma anfallet direkt efter straffen är inte lika intressant som att läsa om vad grannen eller jobbarkompisen tycker om situationen som domaren blåste för.

– Möjligheten har fött ett beteende som gör att man blir hooked, sen är väl inte jag den som Facebookar mest men nu är det väldigt mycket fotbollskommentarer, säger Tobias.

Oscar, som redan har ett brassenamn, har tillslut fått fram sitt artistnamn på sin smartphone – Oscino.

– Brasilien är mitt favoritlag, Neymar är bäst, säger han från soffhörnet innan han zoonar ut och försvinner in i den digitala världen igen.

Det är just de unga som driver på utvecklingen. Enligt undersökningen Svenskarna och internet gjord av Stiftelsen för internetinfrastruktur syns det tydligast i åldern 12-15 år. Hela 93 procent av ungdomarna i det ålderspannet har idag en smartphone och större majoriteten av dem ansluter sig dagligen till internet.

Samtidigt som användarskaran av sociala medier bara växer storsatsar massmedia på Facebook, Twitter och Instagram och erbjuder en mer personlig bevakning av mästerskapets alla vinklar och vrår. Och det som gör att vi sitter med våra smartphones och paddor klistrade i händerna framför tv:n är delaktigheten enligt Tobias Olsson som är professor i media och kommunikationsvetenskap på Lunds universitet.

– Det är vad man brukar lyfta fram, känslan av delaktighet och deltagande. Man uppfattar sig själv som en medskapare och inte som en traditionell betraktare. De erbjuder någon slags semioffentlighet där man kan uttrycka sina tankar, säger han.

SVT som uppmanar tittarna under sina VM-sändningar att interagera har märkt av en tydlig ökning.

– Det har absolut ökat, vi har fått fler följare. Men det vi främst ser är att folk engagerar sig mer, antalet kommentarer, delningar och likes är fler, säger Erika Christensson som är chef för SVT Sport online. Hon fortsätter:

– Vi får väldigt mycket input från publiken som vi har nytta av, det är jättevärdefullt för oss att ha sådan tät kontakt med publiken. Sen använder vi en del av vad folk tycker om till exempel straffsituationer i sändningarna. Det ger oss innehåll till våra diskussioner i studion och ger mer känsla.

Även om användandet och sättet vi följer fotboll i tv har förändrats radikalt är inte beteendet något ny företeelse. Professorn i media och kommunikationsvetenskap, Tobias Olsson, menar att det alltid funnits.

– På samma sätt som insändarsidan i tidningen är mycket läst så finns det ett sug efter vad andra människor tycker och tänker precis som en själv. Det har det alltid funnits ett intresse kring. De sociala medierna är ett exempel på det, de erbjuder de enkla och lättillgängliga och verktygen, säger han.

Hemma hos familjen Fornander i Ljungsbro ligger fortfarande Belgien under mot Algeriet. Sjuårige sonen Albin har ännu inte blivit "hooked som pappa och vill istället ut och sparka boll själv. Men innan han sätter på sig skorna slipper han inte undan. Storebror Oscar tittar upp från skärmen och meddelar att Albins brassenamn enligt appen är Albando Pao. Men Albando Pao bryr sig bara om att komma ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!