UPPTÄCKTEN: LFC:s nya lejon kopia av gratisbild

Linköping FC presenterade under tisdagsmorgonen föreningens nya klubbmärke. Något som väckt ett oväntat ramaskri på X (tidigare Twitter). Anledningen: Lejonet ser ut att till stora delar vara kopierat från fotoredigeringsföretaget Adobes bildbank. Se jämförelsen själv i vår video här nedanför.

LFC:s nya profil - är den lånad från Adobe?

LFC:s nya profil - är den lånad från Adobe?

Foto: Linköping FC

Fotboll2024-01-09 15:05

När redaktionen själva undersöker saken är det nya klubbmärkets lejoninna nästintill identisk med just den som Adobe erbjuder i sin gratis bildbank.

Niklas Turner Olovzon är en av Sveriges ledande varumärkesexperter. Han noterade klubbmärkesbytet, gillade spontant vad han såg och tyckte att det var snyggt och smart tänkt att skapa en ny egen identitet. 

Vad gäller diskussionerna om eventuellt plagiat säger han:

– Jag är inte jurist och det är en lurig fråga. I sådana här fall är det svårt att säga exakt var gränsdragningen går. Det finns saker som du har rätt att använda och bygga vidare på, och det finns saker som du inte får använda dig av i kommersiella sammanhang. 

– Det blir extra svårt med företeelser som är så allmängiltiga som till exempel djur och natur. Om hundra personer ritar ett djur kommer en hel del av dem påminna om varandra.  Att ett lejon är likt ett lejon som finns i ett gratisprogram kan därmed vara svårt att bevisa, framförallt om justeringar gjorts, säger Niklas Turner Olovzon.

Han fortsätter:

– För att det ska vara ett plagiat måste det kunna bevisas. I Melodifestivalen påstås det varje år att vinnarlåten är ett plagiat, delvis för att det bara finns x antal ackord att tillgå.

Även klubbmärkesexperten Leonard Jägerskiöld Velander var positiv när Sporten var i kontakt med honom strax efter klubbens lansering och gav nya profilen betyget fyra av fem ”för att man behåller historiken, traditionen och symboliken”.

Nu, efter de senaste turerna, säger han:

– Det är inte ofta sådana här saker händer. Allt pekar på att någon på grafiska byrån valt den lätta vägen. Det är ytterst pinsamt.

Vad säger du om LFC:s ansvar?

– Det är inte Linköpings fel. Det är förståeligt att inte alla har koll på Adobes bildmallar. Klubben har handlat i god tro och trott att byrån har gjort sitt jobb ordentligt. Det står tydligt på Adobes hemsida att man inte får använda den här typen av stockbilder till varumärken och det är precis vad klubben har gjort utan att veta om det.

Vi söker Norrköpingsbyrån Edit och Björnen samt Linköping FC för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!