"Sättet vi arbetar på här är hållbart"

FC Bayern München tog sig till semifinal i Champions League, kom tvåa i den tyska ligan och är rankat som tredje bästa klubblag av Uefa säsongen 2018/2019. Trots det står den klassiska klubben inför stora utmaningar när det gäller att hänga med när de ekonomiska musklerna spänns på damsidan.

Foto: Rebecca Candevi

fotboll2019-07-15 07:00

Det är någon timme kvar till matchstart mellan Bayern München och Freiburg. Jag och damsektionens manager Bianca Rech sätter oss ner i ett av de anslutande husen på Bayerns campus som stod färdigt 2017. Sedan bygget blev klart har det blivit bättre förutsättningar för hela klubben men framför allt för damlaget – som kämpar för att hålla sig kvar i den yttersta eliten på klubbnivå. Vissa storklubbar har precis startat upp sina damlag och har sett till att ha bra förutsättningar från början då det investerats i verksamheten från start. Bayern är istället en klubb som haft sin damsektion sedan 1970 och byggt upp den långsamt.

– Det är många som glömmer bort att vi firar 50 år nästa år. Vi var framgångsrika till en början och sedan kom det några år då vi inte var riktigt lika framgångsrika... men 2012 kom ett lyft när vi vann den tyska cupfinalen och 2015 när vi vann ligan. Det var de största stegen för klubbens framgång. Sedan dess har vi kvalificerat oss till Champions league alla år. Det är en utveckling som sker steg för steg och vi vill fortsätta med den, säger managern Bianca Rech.

Samtidigt som Rech är glad för att storklubbarna runt om i världens satsar på damerna ser hon också en fara med att besluten tas fort och utan någon större eftertanke.

– Sättet vi arbetar på här är hållbart och vi tar det steg för steg. Många tycker att vi arbetar för långsamt, att vi är Bayern med ett starkt varumärke som borde trycka in massor pengar på direkten. Men det är inte vår filosofi och vi jobbar lika dant på herrsidan. Vi försöker vara smarta, förklarar hon och fortsätter:

– Jag skulle inte säga att vi är i en bättre position för att vi funnits längre, utan det viktiga är hur storklubbarna som startat sina damlag nu tar nästa steg. Någon som sitter i styrelsen nu kanske tycker om damfotboll och vill att de ska ha ett lag för att alla andra har det. Om tre-fyra år kanske det är någon ny som tagit den platsen i styrelsen som inte gillar damfotboll alls och laget läggs ner. Då är det bättre för oss eftersom vi har en lång tradition med damfotboll i föreningen som är en naturlig del av klubben. Men om du kollar på damfotboll i allmänhet är det bra att de stora klubbarna kommer in. Det förändrar formerna i Champions League och gör fotbollskartan i Europa större.

Den tyska storklubben står inför en stor förändring inför nästa säsong med nya tränare och flera spelare som lämnar och ska ersättas. Från nästa säsong har de lagt upp en strategi över hur de ska jobba inför de kommande fyra åren. Målsättningen är först och främst att gå om Wolfsburg och bli nummer ett i Tyskland. Därifrån vill de ta nästa steg för att också ha framgångar ute i Europa.

– Det är viktigt för oss att fortsätta kvalificera oss till Champions League. Speciellt nu när det kommer in nya lag från hela Europa. Vi pratar om lag som Manchester City, Barcelona, Paris, Lyon, Manchester United, Juventus, AC Milan... De stora varumärkena satsar och det är viktigt för oss att hänga med. Det är samtidigt inte lätt eftersom alla dessa klubbar har mycket pengar och vill vara framgångsrika även med sin damverksamhet. Marknaden blir större och det blir svårare att få in bra spelare och vara med och konkurrera än vad det var tidigare.

Än så länge är inte damsektionen någon plusaffär för Bayern München. Det är klubben – med pengar från herrsidan – som finansierar den större delen av damernas verksamhet.

– Vi har våra egna sponsorer men får även pengar från de som sponsrar klubben i stort. Men jag tror att när landskapet för marknadsföringen och kommersialiseringen förändras kommer det vara möjligt för oss att tjäna pengar, eftersom intresset för damidrott ökar. Men majoriteten av vår budget nu är från klubben, säger Recht.

När det gäller sponsring. Känner du att fler och fler företag vill sponsra damerna?

– Ja. Det är dags nu och man ser att marknaden förändras. Det är på tiden att någon tar täten och det har börjat med till exempel det Visa gjort genom att gå in och sponsra Uefas på damsidan. De börjar inse vilken potential damfotbollen och även damsport i övrigt har. Det kommer att bli en stor förändring inom de närmaste åren. Det finns mycket potential och vi är bara i starten nu.  Det är något som vår klubb börjar inse och även sponsorerna runt omkring. Även för oss kommer det ske förändringar.

Det sker stora framsteg när det gäller förutsättningar, pengafördelning och kommersialisering – men än så länge har inte den stora publiken hittat till matcherna. I alla fall inte i den tyska ligan.

– Det är fortfarande en utmaning. Siffrorna du ser nu som kommer fram i de stora matcherna i Spanien och Italien är bara en pik här och där. Men om du tittar på statistiken över en hel säsong är den ganska låg. Vi måste jobba för att få damfotbollen att sändas på tv. Jag förstår inte människorna som säger att det inte är någon som är intresserad av damfotboll. Om det sänds på utsatta tider varje vecka kommer folk att titta. Vi måste få tvtid och även bli bättre på att synas mer på sociala medier med Facebook-live och allt sånt. Det är ett bra steg för det ger oss möjligheter att visa upp oss.

När det gäller tv-avtal kommer det bli stora förändringar för den engelska och den franska ligan. Även den tyska ligan kommer ha något slags tv-avtal. Men där ser Bianca flera områden som måste förtydligas för att det ska ge en bra effekt.

– Det går inte att ha matcherna och sändningarna på olika sändningstider lite här och där utan det ska vara lätt att följa ligan. Vi måste ha en utsatt tid där huvudmatchen visas varje vecka, på samma tid och samma kanal. Då är det tydligt och det skulle bli enklare för fansen att följa.

Innan Bianca Recht blev manager för Bayern München har hon en lång fotbollskarriär bakom sig och har bland annat spelat för Frankfurt och Bayern i Tyskland men också för Sunnanå i Sverige. Hon har varit med och sett hur snabbt förutsättningarna för damerna har blivit bättre sedan hon lade fotbollsskorna på hyllan år 2015.

–  Jag brukar säga att utvecklingen de senaste tre åren är otrolig. Ur alla synpunkter. Det handlar om pengarna, agenter, klubbarna som kommer in som landmärke... Det är fantastiskt. Det går så fort att jag ibland blir lite rädd för att attityden hos spelarna inte har kommit lika långt. Några börjar få samma attityd som männen med en inställning som är: "måste jag göra den där intervjun nu, måste jag skriva den där autografen...". Det handlar även om att lära våra spelare att bara för det finns mer pengar nu måste de fortfarande tänka på vad som kommer efter fotbollskarriären. De börjar glömma bort det. Nu har de pengar så de klarar sig och behöver inte göra något vid sidan av. Samtidigt börjar de tjäna pengar vid en yngre ålder. Det är en stor uppgift för oss alla som klubb och även Uefa och Fifa att ta hand om det här och inte gå i samma riktning som männen.

Efter sin tid som spelare i damallsvenskan har hon sett hur den svenska högstaligan hamnat mer och mer efter när de större länderna med de större klubbarna börjar satsa. När Bianca själv spelade i Sunnanå var damallsvenskan en liga som utländska spelare ville till för att det var där det fanns en möjlighet att tjäna lite pengar på att få utöva sin sport. Det var antingen Sverige eller USA man ville till som professionell fotbollsspelare. Men nu har kartan ritats om.

– Just nu kämpar den svenska ligan, samtidigt som den har många unga och talangfulla spelare. Men för att klara sig på den högsta nivån är det svårt eftersom de inte har männens kraft på sin sida, pengarna som saknas. Det finns dock fortfarande kvalitéer där på grund av de unga spelarna som utvecklas i ligan. Du ser fortfarande att det kommer fram bra spelare där ifrån.

Fotnot: Texterna är möjliggjorda genom Lars-Gunnar Björklunds stipendium, ett samarbete med Svenska spel och Svenska sportjournalistförbundet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!