Nyman satte fart på försäljningen

"Klart att vi märkt av en Nymaneffekt", säger Mårten Jacobsson om försäljningssiffrorna på årskort som stack iväg med 200 procent jämfört med samma vecka i fjol.

Christoffer Nyman presenterades och satte fart på årskortsförsäljningen jämfört med motsvarande vecka 2018.

Christoffer Nyman presenterades och satte fart på årskortsförsäljningen jämfört med motsvarande vecka 2018.

Foto: Christer Gustafson

Fotboll2019-01-16 13:30

Julen har dansats ut.Januari är kanske inte den fetaste månaden för vanligt folk. Men oavsett har comebacken i IFK Norrköping och tröja nummer fem, som Christoffer Nyman drog på sig den 8 januari, hettat upp intresset för årskortsförsäljningen.

En vecka senare har effekten redan börjat visa sig.

Försäljningssiffran stack iväg med 200 procent jämfört med samma vecka i fjol.

– Vi har passerat 5000 sålda årskort och ska sälja några tusen till. Den här månaden är det främst årskort till företagssponsorer som går bäst. Marknadsavdelningen gör ett jättejobb där nu.

– Men det är klart att vi har märkt av en Nymaneffekt. Det finns förhoppningar efter den fina säsongen i fjol och värvningen av "Totte". säger evenemangsansvarige Mårten Jacobsson.

Knappa 6500 årskort såldes inför 2018. Målsättningen 2019 är att öka, siktet är inställt på 7500. Hemmasnittet på 9172 höll budgetramen men IFK Norrköping hade större interna förhoppningar när de sportsliga resultaten låg i topp.

Årskortsförsäljningen till kommande säsong kom igång lite senare än vanligt, 23 november, och kommer att hålla på lite längre in på säsongen än tidigare. Ända fram till den tredje allsvenska hemmamatchen, 28 april.

– Tidigare var det till den andra, men nu blir det den tredje hemmamatchen mot Malmö FF. December och mars brukar vara de bästa månaderna, då det brukar hetta till när cupspelet drar igång och det närmar sig allsvensk premiär. Men att det varit en "Totteeffekt" på januari har märkts. Att det går att delbetala årskorten har också blivit populärt och haft en viss effekt, säger Mårten.

Europaspelet som gör att årskortinnehavarna får förtur att köpa biljetter till reducerade priser.

Det på en Östgötaport där antalet besökare kommer att begränsas då det krävs sittplats på hela arenan enligt Uefas regelverk.

Kommer det att bli sittplatser på Curva Nordahl som i Champions League-kvalet mot Rosenborg 2016?

– Den frågan ligger hos klubbchef och arenaansvarige. Bortasupportrarna har tidigare varit på sektion S. Det är ännu inte klart var det kommer hamna men beslut om det kommer tas ganska snart. Både matchen mot Rosenborg och mot FC Prishtina drog ganska mycket bortasupportrar, cirka 700–800, säger Mårten om sommarens Europaspel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!