LFC svarar efter kritiken: "Fortsatt stort förtroende"

När Linköping FC presenterade sitt nya klubbmärke tog det inte lång tid förrän hyllningarna förbyttes till sylvass kritik mot en kopierad lejonhona. Nu svarar föreningen.

Johan Ladenberg, LFC:s ordförande, svarar i ett sms till Sporten under tisdagkvällen.

Johan Ladenberg, LFC:s ordförande, svarar i ett sms till Sporten under tisdagkvällen.

Foto: Corren

Fotboll2024-01-09 20:36

"Vilken uppmärksamhet bytet av logotype fick! Tyvärr så blev mediavinklingarna åt ett annat håll än vad vi hade hoppats på. Vi vill med detta utskick informera om att vi fortsatt har stort förtroende för den byrå som hjälpt oss att ta fram profilen och vi är stolta över modet som det innebär att byta ut en etablerad logotype mot en ny", skriver föreningen i ett mejl till sina medlemmar.

Sporten har sökt LFC:s ordförande, Johan Ladenberg, och i ett sms skriver han till Sporten: 

"Lejonhonan är en del av flera element i logotypen och tillsammans med färger, namn, årtal och format skapades den känsla i logotypen som vi eftersökte."

När Ladenberg utvecklar tankarna kring kritiken mot att den grafiska byrå från Norrköping som anlitats skulle ha kopierat lejoninnan lyder svaret så här: 

"Som sagts tidigare är det lätt att djur blir generiska och det är svårt att skapa ett helt unikt lejon som inte påminner om något annat. Vi är fortsatt övertygade om att logotypen som helhet har fått det stora lyft som behövdes."

Klubbmärkesexperten  Leonard Jägerskiöld Velander anser att klubben har drabbats oförskyllt.

– Det är inte Linköpings fel. Klubben har handlat i god tro och trott att byrån gjort sitt jobb ordentligt, säger han.

LFC gör sin första gemensamma träning, med bland andra nyförvärven Irene Dirdal och Vilma Koivisto på plats, under onsdagen. Högst troligt med den nya loggan på sina träningskläder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!