Det tuffa kravet på LFC: Måste bli dubbelt så stora

Linköpings FC måste växa. Snabbt. ”För att inte bli ifrånsprungna måste vi dubbla omsättningen”, säger Paul Lindvall.

Hur ser damallsvenskan ut om tio år? ”Jag tror att procentandelen kommer att öka med klubbar som har lag i högsta serien både på herr- och damsidan”, säger LFC-basen Paul Lindvall.

Hur ser damallsvenskan ut om tio år? ”Jag tror att procentandelen kommer att öka med klubbar som har lag i högsta serien både på herr- och damsidan”, säger LFC-basen Paul Lindvall.

Foto: Bildbyrån

Fotboll2021-03-09 12:00

Om inget oförutsett inträffar väljs han på onsdagskvällens digitala årsmöte om som ordförande. Som Corren berättat tidigare redovisas en förlust på en miljon kronor vilket gör att ungefär lika mycket finns kvar i eget kapital. Samtidigt som mycket handlar om att vara här och nu och inte minst hantera pandemins effekter har allsvenska toppklubben inlett ett omfattande framtids- och visionsarbete. Vad vill vi, vart ska vi och hur gör vi?

När pengahjulen börjar snurra går det snabbt och kommersiella krafter har allt mer satt klorna i damfotbollen. Ju starkare den växer sig globalt, desto svårare får svenska lag att hävda sig mot jättarna. Den verklighet som fanns tidigare finns inte längre. På svensk mark har BK Häcken tagit över mästarlaget Göteborg, stormrika Malmö FF har startat resan uppåt även här och på bara fyra mils avstånd finns IFK Norrköping – med 147 miljoner på banken – nu i näst högsta serien.

Så knäckfrågan: hur ska Linköpings FC klara den matchen?

För att söka svaret slog vi oss, med väl tilltaget coronaavstånd ned med Paul Lindvall och Mats Fransson, ordförande respektive vice ordförande, på läktaren på Linköping arena.

– Det allra tuffaste är den långsiktiga ekonomin. Vi skulle kunna säga att det är bra som det är just nu, men problemet är att omvärlden utvecklas. Om vi nöjer oss med det kommer vi att gå bakåt i stället. Bästa sättet är att bli bättre på allt, säger Fransson.

– Kalla det för hot eller vad du vill, men vi måste förhålla oss till det. Om MFF går in med väldigt mycket resurser kan ingen annan klubb i Sverige matcha det. Det är bra att ta fram brandsläckaren om det brinner, men ännu bättre om det inte tar eld så ofta, säger Lindvall och fortsätter:

– För att tala klartext måste vi växa och omsätta mer. På några år gå från elva-tolv miljoner till en bit över 20. För att inte bli ifrånsprungna utan spela ute i Europa som ett av Sveriges bästa lag kan vi inte ligga på den omsättning som vi gör nu.

Hur ska ni nå dit?

– Högre marknadsintäkter är självklart en del. Fler medlemmar och ökad publik. Större övergångssummor. EFD (Elitfotboll dam) måste bli bättre på att ta betalt. Om varje klubb i superettan har åtta–nio miljoner i mediaintäkter kan inte vi ligga på några hundratusen. Det är för dåligt.

– Vi behöver mer långsiktiga avtal och nya finansieringsidéer. Just nu håller vi på att etablera ett servicebolag där man kan lägga in olika tjänster, allt från att förmedla lägenheter till sånt som kan ligga närmare sporten, säger Paul Lindvall.

– Jag förväntar mig att tv-pengarna ökar, jag hoppas att det är fler som vill sponsra oss och att de vill göra det med mer pengar. Med alla de här sakerna kan vi komma upp i dryga 20 miljoner. Sedan vet ingen hur lång tid det tar, säger Mats Fransson.

Är det att svära i kyrkan att påstå att ni kanske borde samarbeta med en herrklubb?

Paul Lindvall funderar ett ögonblick innan han svarar.

– Huvudspåret är att utveckla vår produkt. Det blir nästan alltid på grabbarnas villkor annars. Även om pengar slussas in behöver du ju inte gissa vad som väger tyngst i styrelserummet. Vi är stolta över att ha styrkan att företräda tjejernas intressen. Det känns ibland som att vissa satsar på damfotboll bara för att andra gör det.

– Tittar du på Linköping är vi ju inte heller i det läget att vi har en herrklubb med starkt varumärke i superettan, eller hur?

Efter turbulensen kring Linköping City har storsponsorn Botrygg med Michael Cocozza öppnat för att öka stödet till LFC. 

– Ja, lite så har det varit. Vi är väldigt glada för det stödet.

Hur går planerna med att sälja arenanamnet?

– Intresse finns. Om vi träffas om ett år så tror jag att vi har ett annat arenanamn. 

LFC-facit sen guldet 2009

2009: SM-guld.

2010: Trea.

2011: Sexa.

2012: Trea.

2013: Trea.

2014: Fyra.

2015: Fyra.

2016: SM-guld.

2017: SM-guld.

2018: Femma.

2019: Femma.

2020: Fyra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!