Från och med nästa säsong kommer 38 matcher från den engelska fotbollsligan att sändas på Amazon Prime Video, i stället för Viaplay, på lördagar klockan 13.30. Ett nytt avtal ger Prime rättigheterna till tio procent av spelschemat, vilket betyder en match per omgång.
– Vi har gjort en övergripande bedömning att det är rätt väg att gå för oss. Vi är alltid öppna för partnerskap som ger oss den bästa avkastningen på våra investeringar, säger Christian Albeck, tillförordnad vd för Viaplay Group i Sverige, till Aftonbladet.
Enligt ett pressmeddelande från Prime Video kommer matcherna att visas utan extra kostnad för Prime-medlemmar. Avtalet gäller i fyra år och omfattar alla Premier Leagues lördagsmatcher som startar klockan 13.30.
699 kronor i månaden kostar ett Viaplay-abonnemang som ger tillgång till Premier League. Christian Albeck medger för Aftonbladet att han har förståelse för att det kan uppstå besvikelse bland kunder som vill se sitt favoritlag.
– Vi har full förståelse för det, men vårt övergripande starka sportutbud förändras inte i stort. Vi kommer som sagt fortsatt att visa 90 procent av alla livematcher exklusivt på Viaplay.
Viaplay drabbades förra året av ekonomisk kris och gjorde en förlust på drygt 10 miljarder kronor. De ekonomiska problemen grundar sig i en satsning på internationell expansion med kostsamma köp av sporträttigheter.