– Man kan tänka att all pr är bra pr. Det blev ändå en stor grej, märket blev omtalat och syntes överallt. Nu vet folk hur klubbmärket och den visuella identiteten ser ut. Sen var det väl inte riktigt så här som man hade planerat det, säger Leonard Jägerskiöld Velander till Sporten.
Han är klubbmärkesexpert, journalist och författare och hade bra koll på att LFC för en och en halv vecka sedan presenterade sin nya profil.
Spontana reaktionen?
Positiv.
Men bara några timmar senare upptäcktes att lejoninnan på allsvenska topplagets nya logotyp var förvillande lik ett lejon från fotoredigeringsföretaget Adobes bildbank och Jägerskiöld Velander sa:
– Inte ofta sådana här saker händer. Det är ytterst pinsamt.
Nu har logotypen gjorts om och visades för första gången upp under torsdagen. Grunderna är kvar, men själva lejonhonan har förändrats.
– Det känns fortfarande som om Adobe-lejonet har stått som modell. Sen ska klubben ha beröm för att man varit stark nog att göra avbön. Det finns många exempel på klubbar genom åren som fått mycket negativ publicitet från supportrar och omgivning, men ändå stått på sig. Likt exempelvis Frölunda har Linköping gjort avbön och ursäktat sig. Det ska man ha plus för.
Du tror inte att klubben har skadats av turbulensen som varit?
– Nej, mer den grafiska byrån i så fall.
Slutbetyget?
– Jag sa fyra av fem från början, men utifrån vetskapen har det sjunkit något. Estetiskt kan man ändå landa på en fyra, men givet att man vet hela historien bakom och att det här lejonet fortfarande är likt Adobe-lejonet skulle jag säga att det är nere på en trea, säger Leonard Jägerskiöld Velander som inte alls gillade det gamla klubbmärket som LHC (och LVC) fortfarande använder sig av.
– Det har blivit klassiskt, men är estetiskt motbjudande.
Experten tipsar om att till supporterprodukter och liknande bryta ut lejoninnan och bara använda sig av den.
– Skippa årtalet och namnet. Så har stora klubbar som Liverpool, Tottenham och Arsenal gjort under senaste åren, säger han.