Hon stämplade i somras in på LFC-kontoret för en ny roll som partneransvarig där hon är ”inblandad i allt som har med försäljning att göra och som driver intäkter till föreningen”.
– Vi är bara två på kontoret och det finns massor att göra. Men det är väldigt kul, säger Emilia Matovac.
Läget kunde onekligen vara enklare efter svaga 2024 där mästarklubben från 2009, 2016 och 2017 rasade till en allsvensk niondeplats där kontraktet säkrades först i sista omgången.
Men Matovac hävdar att det inte har märkts i diskussionerna med sponsorer och företag inför 2025.
Hon säger:
– Av det som jag sitter med ser det väldigt positivt ut. Det var någon annan som frågade häromdagen, men jag har inte upplevt att det har känts som ett bekymmer. Sen dyker det förstås upp frågor om varför vi är där vi är, men det är ingen som har backat eller tvekat om att sponsra oss.
Fanns det en oro för det?
– Nja, trots vår unga ålder har vi hunnit med mycket och har en fin historia. De allra flesta har nog med sig att det någon gång kan bli ett bottenår. Tyvärr är det sånt som händer och nu hoppas vi bara att det blir bättre.
Under senaste åren har klubben haft satsningen LFC Appointment med regelbundna företagsträffar. Nu startas även egna affärsnätverket LFC Network med åtta planerade träffar under 2025.
– Det blir lite mer sportinriktat, säger Emilia Matovac.
26-åringen – som är sambo med LHC-spelaren Christoffer Ehn och dotter till förre landslagsbacken Jozo Matovac – blev som första svenska student antagen till La Liga Business school i Madrid och har bland mycket annat besökt NBA:s huvudkontor i New York, Qatar inför fotbolls-VM 2022 och flera av storklubbarna i spanska La liga.
Nu är hon en av dem som ska lyfta fotbollen i Linköping.
Klart är också att det till nästa säsong satsas på en specialtröja ”för jämställdhet och allas lika värde” för matcherna i svenska cupen. Genom att betala en summa erbjuds företag och privatpersoner att få sina namn på matchtröjan.
– Det är så himla lätt att de sportsliga resultaten speglar hela verksamheten. Vi behöver göra mer för att berätta vad vi gör och då är det här ett sätt för oss att sprida föreningens värdegrund. Hos oss kommer tjejerna alltid att vara nummer ett, säger Emilia Matovac.