Efter tunga kritiken – här är LFC:s nya klubbmärke

Efter turbulensen och den tunga kritiken – här är Linköping FC:s nya klubbmärke med omgjord lejonhona.

Nya LFC-loggan.

Nya LFC-loggan.

Foto: Linköping FC

Fotboll2024-01-18 09:13

– En logotyp betyder mycket för många, det märktes tydligt förra veckan. Supportrar ska vilja bära vår logga med stolthet. Vi tog till oss av kritiken som framkom och byrån har ändrat och gjort lejonet mer anpassat och unikt för oss, säger klubbchefen Erik Nordqvist till klubbens webbplats.

Ni har säkert koll på historien.

I början av förra veckan släppte Linköping FC sitt nya klubbmärke. Det var mycket beröm till att börja med innan det efter några timmar upptäcktes att lejoninnan på allsvenska topplagets nya logotyp var förvillande lik ett lejon från fotoredigeringsföretaget Adobes bildbank.

Några dagar senare meddelades att märket skulle göras om.

"Vi förstår kritiken och tar till oss den", skrev klubben till sina medlemmar.

Nu har den versionen presenterats. Grunderna är kvar, men själva lejonhonan har förändrats. 

"Vi visste att vårt byte av logotyp skulle uppmärksammas, men kanske inte riktigt på det sättet som kom att bli. Vår nya grafiska profil ska andas framåtanda, rörelse och styrka, men också ödmjukhet och omtanke om alla i och runt föreningen", skriver klubben.

Johanna Nordung Omnell, designer på Norrköpingsbyrån Edit & björnen, skriver i ett mejl till Sporten:

– Lejonet i logotypen uppfattades för lik en illustration av ett lejon vi köpt från en bildbank. När en logotyp uppfattas för likt något befintligt och inte är unik för sitt varumärke, så har vi såklart gjort ett misstag i vår process. Vi förstår, och vi tar till oss kritiken. Och självklart rättar vi till det.



– Vår prioritering den senaste veckan har varit att koncentrerat få analysera vad som gick snett och fokusera på lösningen. Vi har noggrant och metodiskt arbetat fram den nya logotypen. Och vi har tagit hjälp från varumärkesexperter och referensgrupper för att säkerställa kvalitén. 

Hon fortsätter:

– Vi har gjort om symbolen, det vill säga illustrationen av lejonet, från grunden. Målet var att göra ett lejon som verkligen känns som klubbens. Det nya lejonet har en framåtrörelse och ett stolt uttryck. Alla beståndsdelar är illustrerade för hand och sen digitaliserade och både vinkeln på huvudet, siluetten och själva hållningen är förändrad. Nu hoppas vi att supportrarna känner att det är deras lejon.

Under våren planerar också klubben att lansera en helt ny hemsida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!