Ajax damer vill skapa sin egen historia

Ajax är en nederländsk storklubb som på herrsidan är känd för att ha fostrat flera fotbollsstjärnor innan de tagit nästa steg vidare ut i Europa. Men vill de gå samma väg med damerna? "Det handlar om att skapa sin egen historia", säger Ajax manager Daphne Koster.

Daphne Koster är en före detta landslagsspelare som har fått förtroendet att ha huvudansvaret för Ajax damsektion.

Daphne Koster är en före detta landslagsspelare som har fått förtroendet att ha huvudansvaret för Ajax damsektion.

Foto: Rebecca Candevi

Fotboll2019-10-10 09:00

Omvärlden har inte riktigt vänt ögonen mot Nederländerna och deras högstaliga på damsidan ännu. Men i storklubben Ajax är det mycket som går i en positiv riktning. Den här säsongen är alla heltidsanställda proffs och klubben är också den första i Nederländerna som har ett kollektivavtal för damerna. Föreningen har satsat hårt på att de ska ha de bästa förutsättningarna för att kunna vinna ligan och hålla en hög kvalité i sin verksamhet. 

– När jag kollar på Ajax så ser jag det som en produkt. Om man kollar historiskt så startade den med herrfotboll och senare har den också utvecklats med en ungdomssektion och en damsektion. Allting tillsammans är Ajax. Herrsidan är såklart en stor del av varumärket men vi på damsidan är också en del av den. Du tjänar inte bara dina pengar från klubben för att spela matcher utan också för att berätta en historia som människor vill vara en del av, säger Ajax manager på damsidan Daphne Koster. 

Ajax ligger i framkant när det gäller attityden mot damfotbollen i landet. Förståelsen för att varumärket stärks av att få med alla sorters människor i klubben är något som Daphne Koster lägger en stor vikt vid. 

– Vi skapar de nya hjältarna här. Men om du säger att du ska skapa hjältar och endast skapar manliga hjältar så utesluter du människor. I Nederländerna vill man även se kvinnliga hjältar. Det gör också att klubben blir större och produkten blir både bättre och större om du fokuserar på båda sidorna, säger hon bestämt. 

Något som managern har lagt märkte till när hon gått på herrmatcherna och jämför med dammatcherna är att de når ut till olika målgrupper. 

– När jag går på en herrmatch har jag lagt märke till att 90 procent av de som är på plats är män. När jag kollar på damerna i landslaget och även här i Ajax så är det mer familjer. Vi skapar egentligen en historia eller en produkt som passar för en annan målgrupp, säger Koster och fortsätter: 

– Det vi gör här kanske passar mer för de små flickorna som nu kan drömma om att spela för Ajax i framtiden. Du måste skapa den där lilla flickans dröm genom kommunikationen från klubben genom de sociala kanalerna som finns. 

Har klubben förstått värdet i detta tycker du?

– Ja. Vi har damerna som står för någonting och herrarna som står för något annat. Damsidan är bra för Ajax. Det vi gör nu är att vi har marknadsfolk som endast fokuserar på oss. Nu har vi en idé för hur vi ska framställa damerna och vad de ska stå för. Om du inte vet varför du är nödvändig är det ingen som vill investera i dig. 

Så nu när ni har byggt upp er story omkring damlaget menar du att företagen har lättare för att investera i er? 

– Ja, precis. 

Vad måste då ske för att damerna ska ta nästa stora steg? 

– Storytelling. Det är det viktigaste. Sedan måste man hjälpa de yngre att kunna ta nästa steg. Det är viktigt att tjejer kan få spela på den nivån som passar dem bäst. När en liten pojke kan träna här med Ajax och får den bästa tränaren, den bästa planen och de bästa kläderna samtidigt som tjejerna får stanna hos sin lilla klubb och tränaren där är en förälder... Vem utvecklas då snabbast? Där måste vi hjälpa den lilla flickan och börja träna även småtjejer här också. 

Fotnot: Texten är möjliggjord genom Lars-Gunnar Björklunds stipendium, ett samarbete med Svenska spel och Svenska sportjournalistförbundet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!